În vreme ce edilii sustin ca cele doua pasaje vor imbunatati timpul de tranzitare in cea mai mare intersectie din oras, reprezentantii ONG-urilor spun ca inducerea unor artere de circulatie va aglomera si mai mult traficul.
La fel ca autoritatile locale, si societatea civila este preocupata de fluidizarea traficului in Iasi. Insa, de cele mai multe ori, parerile celor doua parti sunt departe de a fi convergente, iar cel putin in privinta pasajelor supraterane pe care municipalitatea ieseana intentioneaza sa le construiasca in Podu Ros, optica este total diferita. In vreme ce edilii sustin ca cele doua pasaje vor imbunatati timpul de tranzitare in cea mai mare intersectie din oras, reprezentantii ONG-urilor spun ca inducerea unor artere de circulatie vor aglomera si mai mult traficul. „In urma cu zeci de ani, specialistii in trafic din orasele occidentale incercau sa rezolve problema ambuteiajelor adaugand noi benzi auto sau inlocuind trecerile de pietoni cu pasaje pietonale sub/supraterane. Autoritatile din diferite tari au investit sume uriase in proiecte de drumuri, insa dupa cateva luni situatia revenea la normal sau chiar se inrautatea. Explicatia are la baza fenomenul induced demand, mai mult spatiu oferit masinilor va genera o crestere a cererii, va atrage si mai mult trafic”, spun cei de la APTA (Alianta pentru Promovarea Transportului Alternativ Iasi).
Solutia optima pentru descongestionarea traficului?
De altfel, acestia, alaturi de Asociatia Civica, organizeaza la finele acestei saptamani (vineri, 20 noiembrie), o dezbatere publica online pe tema „Noile pasaje din Podul Ros, solutie sau problema?”, care va reuni reprezentantii administratiei locale, specialisti si reprezentanti ai societatii civile pentru a discuta pe subiectul oportunitatii pasajelor din Podu Ros, intr-un cadru firesc al democratiei participative. „Constructia pasajelor in Podu Ros reprezinta o investitie majora care va schimba silueta orasului, cu implicatii la nivel urbanistic, economic, social etc. Inainte de a se incepe demersurile de infiintare a acestui proiect, este necesar ca publicul iesean sa inteleaga pe ce baze se fundamenteaza si daca reprezinta solutia optima pentru descongestionarea traficului, tinandu-se cont de aspectul dezvoltarii durabile a Iasului. Experienta ne arata ca odata cu dezvoltarea infrastructurii urbane pentru traficul motorizat se creeaza mai multe probleme de trafic. Acest proiect este in contradictie cu practicile actuale din tarile cu politici avansate de mobilitate. Contravine si directiilor Uniunii Europene pentru reducerea poluarii si cresterii calitatii mediului urban„, spun inititorii actiunii.
Printre argumentele aduse, se numara exemplul oferit de ceea ce s-a intamplat pe Splai Bahlui Mal Drept. „Municipalitatea a decis desfiintarea liniei de tramvai de pe Splai Bahlui Mal Drept in urma cu 5 ani, creandu-se in loc o artera auto noua.
Acesta decizie de inlocuire a transportului ecologic cu cel personal motorizat este generatoare de trafic, este o perpetuare a unor solutii ineficiente, care a amplificat problemele in ultimii 5 ani. Acum aceasta banda de pe Splai Bahlui Mal Drept, care observam ca a generat mai mult trafic dupa ce a inlocuit linia de transport public ecologic, este folosita pentru a motiva necesitatea construirii pasajului suprateran„, mai spun cei de la APTA, potrivit ziare.com.
Prin urmare, intalnirea din aceasta saptamana poate lamuri cateva aspecte asupra acestei probleme. La antalnire vor fi prezenti reprezentanti ai Primariei Municipiului Iasi, Lucian Cocea-Lionescu – arhitect la APTA Iasi, lector univ. dr. Mihai Bulai – prodecan al Facultatii de Geografie si Geologie din cadrul UAIC Iasi, lector univ. dr. George Turcanasu – Geografie Urbana UAIC Iasi, prof. univ. dr. Laurentiu Radvan – prodecan Facultatea de Istorie UAIC Iasi si Violeta Mihalache, expert independent pe mobilitate la EIT Urban Mobility, director al Asociatiei Urban Survey Timisoara.


