Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a aniversat 158 de ani de la înființare (VIDEO)

Date:

Vineri, 26 octombrie 2018, începând cu ora 11.00, a avut loc în Aula Magna „Mihai Eminescu” ceremonia Dies Academici, care a marcat aniversarea a 158 de ani de la înființarea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Evenimentul a fost deschis de prof. univ. dr. Mihaela ONOFREI, ordonatorul de credite al UAIC, care a a trecut în revistă unele dintre cele mai importante realizări ale Universității în beneficiul studenților săi, atât din trecut cât și din prezent: „A mai trecut încă un an peste Universitatea noastră, un an cu întrebări și cu răspunsuri, cu certitudini și cu proiecte, iar festivitatea de astăzi este dedicată strădaniei comunității academice și faptelor bune ale acesteia care rămân în istorie în folosul studențior. Încă de la înființare, Universitatea noastră a încurajat activitățile și cercurile studențești. Astfel, în anul 1870, s-a înființat Cercul Român, centru special dedicat relaxării studenților, iar în anul 1909 s-a desfășurat primul congres studențesc din Iași, în urma căruia s-a decis crearea centrului universitar Iași ca filială a Societății Generale a Studenților Români. Astăzi a fost înființat Centrul de Învățare al universității noastre, finanțat printr-un proiect competitiv al Ministerului Educației Naționale privind învățământul secundar, cu fonduri de la Banca Mondială, în valoare de aproximativ 200.000 de euro. În Casa Miclescu din spatele corpului B s-a creat un spațiu special dedicat asigurării unor condiții optime de studiu, individual și asistat, cu precădere pentru studenții aflați în risc de abandon sau de nepromovare.”

În continuare, prof. univ. dr. Mihaela Onofrei a subliniat importanța unei infrastructuri solide pentru o universitate performantă și a amintit o parte din proiectele de infrastructură realizate în trecut dar și cele din prezent: „Orice universitate are nevoie de o bază materială adecvată, de infrastructură și suport logistic. Baza materială a univerității noastre s-a creat cu multe eforturi ale predecesorilor care s-au îngrijit de acest patrimoniu. Astfel, în anul 1903, s-a înființat prima cantină a universității, pe strada Lăpușneanu, la inițiativa ministrului Spiru Haret. Demersul a fost continuat și în anul 1914, când a fost înființată o altă cantină, pe strada Lascăr Catargiu. În perioada comunistă s-a construit cantina Târgușor Copou, dată în folosință în anul 1961, urmată de cantina-autoservire din complexul Titu Maiorescu, dată în folosință în anul 1963 și care poate deservi circa 2000 de persoane pe zi. Acestor eforturi se adaugă construcția complexului Gaudeamus, inaugurat în anul 2003, și Akademos, inaugurat în anul 2007. În prezent am depus patru proiecte de investiții la Compania Națională, care vizează construirea unui cămin nou, modernizarea căminelor C6, C7 și C8 din complexul Titu Moirescu, precum și consolidarea și extinderea sălii de sport.”

Prof. univ. dr. Mihaela ONOFREI a încheiat prin a transmite mulțumiri întregii comunități academice pentru toate eforturile depuse în folosul Universității și a lansat un îndemn: „În anul Centenarului, să rostim din suflet <<La mulți ani, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, La mulți ani tuturor>>”.

Următorul mesaj a fost transmis de prof. univ. dr. Ovidiu Gabriel Iancu, președintele Senatului UAIC, care a evocat membrii Senatului Universității din anul 1918: „Suntem în an centenar, un an special pentru țara noastră. În 1918 erau 9 membri ai Senatului, rectorul era președintele Senatului, fiecare facultate avea în Senat decanul și încă un reprezentant. Rectorul universității din acel moment, când universitatea se numea Universitatea din Iași, era Nicolae Leon, biolog, frate după mamă cu Grigore Antipa. A rămas în istorie ca fiind profesorul care a înființat primul laborator de parazitologie din țară, fiind primul profesor din România care a predat sistematic un curs de parazitologie.” Prof. univ. dr. Ovidiu Gabriel IANCU a continuat prin a aminti decanii din acea perioadă: Ilie Bădulescu, Paul Bujor, Vasile Negel, Iulian Teodorescu dar și ceilalți patru reprezentanți din Senatul Universității la 1918: Dimitrie Alexandrescu, Petru Bogdan, Traian Bratu și Constantin Parhon. Președintele Senatului a încheiat cu urarea „La mulți ani” pe care a dedicat-o întregii comunități academice a Universității.

La ceremonia aniversară Dies Academici a participat și Excelența Sa Tamar SAMASH, Ambasadorul Statului Israel în România. Excelența Sa a punctat provocările cu care se confruntă învățământul superior din întreaga lume și a apreciat calitatea parteneriatului dintre Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și universitățile din Israel. De asemenea, Ambasadorul a exprimat că are un profund respect pentru profesorii și cercetătorii UAIC, instituție pe care o vizitează pentru a treia oară.

Următorul mesaj a fost transmis de Vasile ASANDEI, director general al Agenției pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, care a îndemnat studenții să își folosească mintea, creativitatea și îndrăzneala pentru a construi viitorul pe care și-l doresc dar a și menționat apartenența la Uniunea Europeană ca cea mai importantă oportunitate pe care tinerii o pot valorifica.

În continuare a luat cuvântul Mihai CHIRICA, Primarul Municipiului Iași, care a amintit importanța pe care apariția Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a avut-o în viața Iașiului dar și a României: „Cred că universitățile sunt cea mai importantă valoare pe care trebuie să o menționăm atunci când vorbim despre Iași. Apariția Universității din Iași a fost, de fapt, începutul României puternice”. În final, primarul a afirmat speranța că tânăra generație întelege rolul important pe care îl are în dezvoltarea țării.

Au mai luat cuvântul prof. univ. dr. Neculai Eugen SEGHEDIN, prorector al Universității Tehnice „Gh. Asachi” din Iași, care a transmis un mesaj comun din partea celorlalte universități publice din Iași și prof. dr. Genoveva FARCAȘ, Inspector Școlar General, care a punctat rolul important pe care îl are Universitatea în formarea profesională a dascălilor din învățământul preuniversitar.

Ceremonia Dies Academici a continuat cu prelegerea „Biblioteca și cititorii”, susținută de conf. univ. dr. Ioan MILICĂ, director al Bibliotecii Centrale Universitare „Mihai Eminescu”, care a evidențiat rolul important pe care îl are biblioteca în viața tinerilor: „Timpul pe care studenții îl petrec în biblioteca universitară îi pregătește să depășească obstacole în dezvoltarea personală, în integrarea socială, în instruirea tehnologică, în alegerea și consolidarea unei cariere. Succesul este de partea celor care înțeleg că studiul disciplinat, răbdător și pragmatic le va permite să-și cultive originalitatea, spiritul critic, empatia, inteligența socială, puterea de convingere și talentul de a negocia. Iar biblioteca este mediul optim, ca și universitatea, pentru a cultiva astfel de însușiri apreciate pe piața muncii și căutate de angajatori.”

În cadrul ceremoniei Dies Academici, au fost acordate și distincțiile de Professor Emeritus pentru 17 profesori pensionari ai Universității:

  • univ. dr. Zenovia OLTEANU, Facultatea de Biologie
  • univ. dr. Gheorghe IACOB, Facultatea de Istorie;
  • univ. dr. Gheorghe CLIVETI, Facultatea de Istorie;
  • univ. dr. Mihai COJOCARIU, Facultatea de Istorie;
  • univ. dr. Gheorghe ANICULĂESEI, Facultatea de Matematică;
  • univ. dr. Ovidiu CÂRJĂ, Facultatea de Matematică;
  • univ. dr. Constantin ZĂLINESCU, Facultatea de Matematică;
  • univ. dr. Liviu ANTONESEI, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei;
  • univ. dr. Ion DAFINOIU, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei;
  • univ. dr. Eugen-Corneliu HĂVÂRNEANU, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei;
  • univ. dr. Iolanda TOBOLCEA, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei;
  • univ. dr. Dumitru OPREA, Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor;
  • univ. dr. Ana GRAMA, Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor;
  • univ. dr. Vasile COCRIȘ, Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor;
  • univ. dr. Cornelius CROITORU, Facultatea de Informatică;
  • univ. dr. Gheorghe GRIGORAȘ, Facultatea de Informatică;
  • univ. dr. Cristian-Dumitru MASALAGIU, Facultatea de Informatică;

Ceremonia a continuat cu recunoașterea implicării mediului de afaceri în viața comunității academice a Universității. Prof. univ. dr. Mihaela ONOFREI a acordat câte o diplomă de excelență la 18 companii care au adus contribuții semnificative proiectelor UAIC din anul 2018: Banca Comercială Română, Cotnari, Conduent, Iulius, BRD – Groupe Société Générale, Raiffeisen Bank, Banca Transilvania, Unicredit Bank, Vodafone, Nestle România, Fire Credit, Capgemini, SCC Services România, Almaviva Services, Accenture, Student Travel, US Travel și Prima Work & Travel. În cadrul acestui moment din program, Banca Comercială Română a premiat echipa de studenți UAIC care au obținut locul 3 și medalie de argint în cadrul celei de-a 25-a ediții a etapei regionale (Regiunea Sud-Est Europeană) a concursului de programare ACM-ICPC. Echipa a fost formată din studenții Cristian Vîntur (licență, anul III), Alexandru Ioniță (master, anul I) și Valeriu Motroi (master, anul I) de la Facultatea de Informatică, care au fost antrenați de Paul Diac, doctorand la Facultatea de Informatică.

Prof. univ. dr. Dumitru OPREA, rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași în perioada 2000-2008, a continuat tradiția și a anunțat câștigătorul bursei Sf. Dumitru, ediția 2018: Cristian Vîntur, student în anul al III-lea la Facultatea de Informatică. Printre performanțele lui Cristian care au convins comisia de selecție putem aminti: medalia de aur la olimpiada națională de matematică (2013, 2014), locul 3 și medalie de argint la regionala din sud-estul Europei a concursului de programare AMC-ICPC (cel mai bun loc ocupat de o echipă din Iași în ultimii 10 ani), locul al doilea și medalie de aur la Olimpiada Națională de Informatică pentru studenți (2016) precum și alte numeroase premii la competiții naționale și internaționale de matematică și de informatică. Premiul constă în suma de 400 de euro,  echivalentul dobânzii pe un an la un depozit de 10.410 dolari în numele fostului rector. La Bursa Sf. Dumitru au concurat alți 11 studenți de excepție ai Universității.

În încheierea ceremoniei Dies Academice a avut loc premierea celor mai bune rezultate obținute în activitatea de cercetare în anul 2017. Facultățile de Chimie, Fizică și Matematică au primit o distincție onorifică pentru contribuțiile deosebite la prezența în premieră a UAIC în top 500 Shanghai Ranking cu trei domenii de studiu. De asemenea, au fost premiați și cercetătorii cu rezultate deosebite:

  • univ. dr. Ioana Laura VELICU, Facultatea de Fizică
  • dr. Florin – Constantin MIHAI, Facultatea de Geografie şi Geologie
  • univ. dr. Ionuț MUNTEANU, Facultatea de Matematică
  • univ. dr. Cornelia MĂIREAN, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
  • III dr. Valentina Diana RUSU, Institutul de Cercetări Interdisciplinare – Departamentul Științe Socio-Umane

Rezultatele remarcabile în activitatea de cercetare au fost premiate și de BRD – Groupe Société Générale, care a acordat două burse de excelență. Câștigătorii au fost lect. univ. dr. Ioana – Alexandra HORODNIC, Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor și lect. univ. dr. Emanuel ONICA, Facultatea de Informatică.

Finalul ceremoniei Dies Academici a fost marcat de Corala „Universitas”, care a intonat tradiționalul imn „Gaudeamus Igitur”, precum și Hora Unirii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Share post:

Abonare newsletter

Popular

Mai multe articole
Recomandate

Descoperă Tramvaiul Iepurilă în ediția aniversară de 10 ani

Compania de Transport Public, cu sprijinul Primăriei Municipiului Iași,...

Concert extraordinar susținut de cei 3 Tenori Ieșeni la Palatul Culturii din Iași

Pe 30 mai, începând cu ora 18:30, cei 3...

Un pas mare pentru proiectul Trenului Metropolitan

Joi, 25 aprilie, a fost prezentat conceptul, traseul și...

Locuri de PARCARE scoase la licitație de către primăria IAȘI

Municipalitatea ieșeană, prin Direcția Exploatare Patrimoniu, va organiza pe...