Situație de neevitat a companiei Uber. Aceasta a fost de acord să plătească circa 2,3 milioane de euro ca să încheie o dispută pe tema activității de taximetrie ilegală. Cazul e vechi de câțiva ani.
Cei de la Uber au fost nevoiți să plătească cele 2,3 milioane de euro autorităților din Olanda pentru că au desfășurat un serviciu de taximetrie neautorizat pe perioada unui an. În perioada 2014-2015 Compania americană a avut problem cu serviciul UberPop, același care a crea o mulțime de conflicte și cu taximetriștii din Franța.
Prin serviciul UberPop se presupune că oricine poate transporta persoane imediat, doar ia aplicația, o pornește și transportă pasageri, fără vreo verificare din partea companiei. Serviciul a fost suspendat în Olanda în 2015, când autoritățile au stabilit că nu respectă legislația. Doi ani mai târziu, o instanță olandeză de judecată a hotărât și retragerea definitivă a acestuia.
După toată această situație, compania încă operează în Olanda, doar că o face prin UberX, serviciul disponibil și în România, care presupune că șoferii sunt verificați și acceptați de companie.
Parchetul din Olanda a anunțat înțelegerea încheiată între Uber și autorități. Astfel, ca urmare a acesteia, compania a acceptat să plătească 2,025 milioane de euro ca amendă în numele a patru companii: Uber International BV, Uber Netherlands BV, Uber BV și Rasier Operations BV. În plus, a acceptat să plătească și circa 309.409 de euro ca sancțiune pentru banii pe care i-a generat ilegal în perioada în care a operat serviciul. Compania a câștigat bani ca în România: 20% comision din prețul unei curse.
Pe lângă aceste probleme, Uber a mai avut de achitat și alte sume de bani pentru alte țări precum Portugalia. Până în prezent, compania americaă a fost interzisă în Bulgaria, Danemarca, Italia și Ungaria. De asemenea serviciul este suspendat în Finlanda, Franța, Spania, Olanda și Germania.
Care este situația Uber în România?
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) a publicat pe 1 martie un proiect de OUG prin care se preciza că serviciile de ridesharing, precum Uber și Taxify, ar putea fi interzise.
În textul proiectului este specificat că „este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru asta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă”.
Tot în acest proiect de ordonanță de urgență este precizat că au fost luate în considerare sesizările operatorilor de servicii publice de taximetrie, care îndeplinesc condițiile legale, activitatea lor fiind influențată negative de pirateria prestată de aceste companii.
În cazul Uber, ca orice societate de taxi, trebuie să analizeze legislația care reglementează transportul de personae. Având în vedere nerespectarea de către aceștia a dispozițiilor legale în materie, ei furnizează servicii pe aceeași piață la un preț mult inferior, cee ace creează un prejudiciu cert în raport de persoanele sau operatorii autorizați în prestarea serviciilor de transport personae în regim de taxi.
Economia și respectiv noile modele de astfel de companii nu trebuie să câștige teren prin încâlcarea legilor de concurență și mai ales prin nerespectarea dispozițiilor legale menite să asigure protecția și siguranța clienților și utilizatorilor.