O noutate absolută în vizita de ieri a ministrului Bode la Iași, a fost lansarea proiectului trenului metropolitan Iași, parte a unui plan național care cuprinde astfel de rețele pentru Cluj-Napoca, București, Sibiu, Timișoara și alte mari municipii.
Acest segment important din piața transportului este deja folosit pe larg în multe state din UE. Această variantă de transport crește semnificativ accesibilitatea, mobilitatea din zona urbană și peri urbană, este un mijloc ecologic de transport și înlocuiește cu succes automobilul, participând astfel la descongestionarea arterelor rutiere, potrivit telem.ro.
Proiectat pe distanțe scurte, cu stații și punte de oprire dese, trenul metropolitan este o soluție ultramodernă, care utilizează în mare parte infrastructura feroviară existentă sau linii suburbane dedicate, cu peroane simple, cu stații sau puncte de oprire fără personal. Călătoria durează în general sub o oră, cu o viteză comercială de 40-60km/h.
Ministerul Transporturilor a prezentat oficial la Iași planul pentru trenul Metropolitan Iași („S-Iași”). Vor exista astfel trei linii:
- Linia metropolitană S1 Iași: Bârnova (P&R) – Piciorul Lupului – Ciurea (P&R) – Poitiers – Zona comercială Nicolina – Nicolina (P&R) – Iași (P&R) – Canta – Păcurari – Antibiotice (P&R) – Lețcani (P&R) – Movileni – Larga Jijia (P&R).
- Linia metropolitană S2 Iași: Cristești (P&R) – Holboca – Socola (P&R) – Nicolina (P&R) – Iași (P&R) – Canta – Păcurari – Antibiotice (P&R) – Lețcani (P&R) – Podul Iloaiei (P&R) (Tg. Frumos (P&R) – Pașcani)
- Linia metropolitana S10 Aeroport: Iasi (P&R)– Nicolina (P&R)– Socola – Aeroportul Internațional Iași(P&R)