sâmbătă , 23 iunie 2018
Iasi booked.net
-1°C

Sigur, vă interesează! Tariful de referinţă reprezintă preţul de vânzare al poliţei RCA?

În data de 23 februarie, ASF a publicat tarifele de referinţă pentru poliţele de asigurare auto obligatorii. Aceste tarife de referinţă au fost calculate de către o societate independenta specializată şi cu o bună reputaţie la nivel global.

 

           

Criteriile după care au fost calculate tarifele de referinţă au fost: categoria autovehiculului (autoturism, autovehicul de transport marfa, persoane, etc), tipul asiguratului (persoana fizică sau juridică), vârsta asiguraţilor (doar pentru persoane fizice), precum şi caracteristicile tehnice ale autovehiculului (capacitatea cilindrică, puterea autovehiculului, numărul de locuri, etc)

Noile tarife de referinţă au crescut în cazul anumitor categorii, existând totodată şi scăderi de tarif pentru alte categorii de asiguraţi. La acestea tarife se adaugă sistemul bonus-malus care conduce la scăderi semnificative de preţ, pentru şoferii disciplinaţi în trafic şi creşteri pentru şoferii care au înregistrat daune.

În ciuda acestor oscilaţii de preţuri, per total, tariful de referinţă a crescut în medie cu 9% pentru persoane fizice şi cu 11% pentru persoane juridice.

Vom încerca să aflăm cauzele şi tendinţele oferite de către ASF în interviul care urmează cu domnul Ovidiu Wlassopol,  Prim-Vicepreședinte ASF.

Domnule Wlassopol, au crescut preţurile la RCA. De ce au crescut?

Tarifele de referinţă nu reprezintă preţul de comercializare al primei de asigurare RCA. Tarifele de referinţă reprezintă un etalon foarte util şi transparent atât pentru pentru vânzătorii de asigurări RCA, cât şi pentru consumatori. Din experienţa de până acum, am constatat faptul că tariful la care se vinde în realitate produsul RCA este unul sensibil mai scăzut decât tariful de referinţă publicat de către ASF.

Ovidiu Wlassopol,  Prim-Vicepreședinte ASF

 

Vreţi să spuneţi că preţul RCA pe care îl va achita şoferul  va fi mai mic decât tariful de referinţă publicat de către ASF?

Şoferii români vor găsi în ofertele de preţ ale asiguratorilor şi societăţi de asigurări care vor vinde sub tariful de referinţă. Practic, societăţile de asigurări vor concura prin oferte de preţ care să tenteze achiziţia lor de către şoferi. Concurența în acest domeniu se va resimţi în ofertele vânzare ale poliţelor RCA.

Explicaţi-mi totuşi, de ce noul tarif de referinţă a crescut faţă de cel precedent?

Sunt mai multe cauze, dar pentru a evita nişte explicaţii mult prea tehnice şi greu de înţeles pentru majoritatea cititorilor, am să insist doar asupra uneia, care este uşor de înţeles. De anul trecut, şoferii pot opta să îşi cumpere poliţe RCA pentru perioade scurte de timp, chiar şi de o lună de zile.

Datele statistice ale pieţei de asigurări, înregistrate în ultimele 6 luni, ne-a arătat faptul că mulţi şoferi care au avut poliţe RCA cu valabilitatea de 30 de zile, au înregistrat daune. De asemenea, aceeaşi statistică ne-a arătat faptul că mulţi şoferi din România îşi asigură maşinile pentru perioade de timp din ce în ce mai scurte şi nu au continuitate în asigurarea autovehiculelor. Dacă vă aduceţi aminte, înainte de apariţia Legii RCA şi a Normei RCA,  perioada minimă de asigurare era de 6 luni, iar acum aceasta este de o lună de zile. Aceste situaţii se traduc astfel: numărul de accidente şi valoarea daunelor au rămas aproximativ la acelaşi nivel, în timp ce încasările asiguratorilor au scăzut.

Era previzibil ca atunci când îţi menţii aproximativ aceleaşi cheltuieli şi ai mai puţine produse vândute, să fii nevoit să ajustezi preţul de vânzare. Firmele de asigurări trebuie să practice un preţ al RCA-ului care să le permită plata despăgubirilor şi acoperirea cheltuielilor administrative plafonate la un nivel de 25%. Nu ne dorim să avem asiguratori decapitalizaţi şi cu probleme de solvabilitate şi lichiditate.

ASF trebuie să asigure un echilibru în piaţă de asigurări, iar nouă echipă de conducere a ASF a adus această stabilitate.

ASF a implementat o aplicaţie prin care şoferii pot verifica on-line clasa de bonus în care se afla. De ce a fost creată aceasta aplicaţie?

ASF a dorit să creeze un instrument uşor de utilizat, transparent şi util pentru şoferi, pentru că aceştia să îşi poată previziona costurile primei de asigurare în funcţie de clasa de bonus-malus în care se situează.

Din data de 22 ianuarie, toţi şoferii români pot verifica pe site-ul ASF-ului în ce clasă de bonus-malus se încadrează. Cunoscând tariful de referinţă şi aplicând procentele de reducere sau majorare aferente clasei de bonus-malus în care se încadrează, îşi vor putea estima costurile pe care le vor avea cu prima RCA. Din numărul uriaş de interogări a acestei baze de date, ne-am dat seama cât de ridicat este în realitate interesul consumatorilor de asigurări. Aceasta aplicaţie a clarificat situaţiile neclare din anii anteriori în care şoferii care aveau bonus, nu îl regăseau sub forma unei reduceri în preţul RCA. Astfel de situaţii aberante nu mai sunt posibile începând din acest an.

Câţi şoferi beneficiază de bonus în România?

Foarte mulţi. 83% dintre persoanele fizice beneficiază de bonus, acestea situându-se în una din clasele de bonus (B1 – B8). În categoria de bonus maximă (B8) se află aproape jumătate din clienţii cu bonus.

Totodată, 76% dintre persoanele juridice beneficiază de bonus. Dintre acestea, 26% se află în categoria de bonus maximă (B8).

Cum se traduce în preţul RCA clasa de bonus 8?

Simplu. Şoferul care se afla în clasa de bonus 8 va beneficia de o reducere de 50% din preţul al RCA, având ca reper tariful de referinţă.

Cum se traduce în preţul RCA clasa de malus 8?

La fel de simplu. Şoferul care se află în clasa de malus 8 va fi penalizat cu o majorare de cost de 80% din preţul al RCA, având ca reper tariful de referinţă.

Cum credeţi că va evolua preţul RCA în următoarele 12 luni?

Nu cred că vom înregistra fluctuaţii de cost semnificative în următoarele 12 luni. Vor exista în continuare ajustări de costuri de preţ, care vor fi în creştere pentru anumite categorii de asiguraţi , la fel cum vom asista şi la reduceri de costuri pentru alte categorii de asiguraţi. Piaţa de asigurări din anul 2018 este una stabilă, o piaţă care a început să se maturizeze şi care şi-a învăţat lecţia din greşelile făcute acum doi – trei ani.

 

Vă mulţumesc pentru răspunsuri, domnule Wlassopol!

Recomandări

Ce a răspuns MAI la întrebarea ”Dacă merg pe un drum cu 160 km/h, iar din față bate vântul cu 120 km/h, ce viteză înregistrează radarul ascuns prin boscheți?”

Ministerul de Interne a răspuns sâmbătă, pe pagina de Facebook a instituției, la o întrebare …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *