Ieșeanul Adrian Covasnianu, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor consideră că acest an va fi de început pentru autostrăzile din Moldova. Acesta a anunțat că A8 este o prioritate pentru Ministerul Transporturilor.
Care sunt stadiile proiectului:
1. Pod Ungheni (SF)
Stadiu executie SF : 80%.
Aceasta investitie transfrontaliera se afla in plina procedura de obtinere a Acordului de Mediu. In calitate de secretar de stat al MT am solicitat un calendar CLAR si ASUMAT din partea institutiilor abilitate. Conform calendarului atasat, daca toate procedurile se vor desfasura intr-o maniera corespunzatoare, in iunie 2022 vom obtine Acordul de Mediu pentru podul de la Ungheni. Ulterior in perioada iunie-dec 2022 se pot aproba prin HG indicatorii tehnico-economici ai investitiei. Anul 2023 poate constitui anul in care se va lansa licitatia de executie pentru podul de la Ungheni!
2. Ungheni-Iasi-Tg. Neamt (SF+PTE)
Stadiu SF : 0% (necontractat)
Licitatia de proiectare completa (Studiu de Fezabilitate-SF + Proiect Tehnic de Executie-PTE) se afla la final, urmand ca in saptamanile urmatoare sa se finalizeze evaluarea tehnica si financiara a ofertelor depuse. In luna februarie se va desemna, in scenariul fara contestatii, proiectantul celor 100 km de la Golaiesti pana la Motca.
3. Tg. Neamt-Ditrau-Tg. Mures (SF)
Stadiu SF: > 50%.
Intarzierile actualului contract aflat in vigoare nu mai pot continua in aceasta maniera!Am solicitat, in repetate randuri (inclusiv cand eram consilier onorific) CNAIR sa identifice solutiile contractuale pentru a creste mobilizarea actualului proiectant ce are un contract in vigoare din mai 2019 si se afla un grad de executie de doar 52%.
Prin urmare, proiectantul a fost atentionat printr-o adresa oficiala in Spania. Apreciez faptul ca in ceasul al 12-lea se iau deciziile corecte si asumate! In cazul in care actualul proiectant nu se va mobiliza si nu va respecta conditiile contractuale, se poate ajunge la decizii radicale!
Suntem intr-o cursa contra-cronometru deoarece se intentioneaza lansarea licitatiei de proiectare si executie a capetelor din sectorul montan (1. Tg. Mures-Miercurea Nirajului si 2. Motca-Tg. Neamt-Leghin) via PNRR (Planul National de Redresare si Rezilienta). Am solicitat si aici un calendar CLAR si ASUMAT din partea CNAIR. Conform acestuia pana la finele anului 2021 se poate obtine Acordul de Mediu, a precizat Covasnianu.