miercuri , 19 septembrie 2018
Iasi booked.net
-1°C

VIDEO. Seară MAGICĂ la Iași: deschiderea stagiunii la Operă și concertul Corului „Gavriil Musicescu”

A doua zi a Festivalului Internațional al Muzicii Mecanice i-a invitat pe melomani  în Grădina Publică Palas din Iași, pentru a urmări Concertul Corului academic „Gavriil Musicescu”. A fost un concert splendid și rafinat, care a adunat mii de spectatori  în aer liber. Repertoriul  variat și select  a creat o atmosferă solemnă, care a pregătit publicul ieșean pentru fastuosul spectacol organizat de Opera Națională ce urma să se întâmple pe esplanada Teatrului Național: „Magia serii în sunet și lumină”.

Dirijorul Doru Morariu și pianista Adina Alupei au dat dovadă de o virtuozitate tehnică desăvârșită. Corul Gavriil Musicescu s-a impus prin multă personalitate, interpretând lucrări de: H. Mancini, J. M. Habash, D. Morariu, B. Anderson, I. Ivanovici ș.a. Părculețul de la Palas s-a transformat așadar, încetul cu încetul, într-o veritabilă scenă plină de vrajă și melancolie autumnală. Mulțimea binevoitoare și nostalgică a savurat  din prețiozitatea momentului, apreciind potențialul expresiv al artiștilor.

O oră mai târziu, toți iubitorii de teatru liric, s-au grăbit să fie martorii unuia dintre cele mai iubite și așteptate evenimente ale toamnei, spectacolul „Magia serii în sunet și lumină” , ediția a VIII-a. Esplanada Teatrului Național a fost neîncăpătoare pentru mulțimea adunată, dornică de cultură înaltă.

Momentele artistice au fost susținute  de soliștii, baletul, corul și orchestra Operei Naționale Române din Iași, sub bagheta dirijorului Alessandro Cedrone. Au fost interpretate arii celebre din opere și operete, coruri renumite, valsuri și teme din repertoriul universal. Patroana spirituală a acestei feerii, care a dirijat profesionist, cu multă emoție și dăruire, activitatea teatrală de amploare din sâmbăta de 15 septembrie 2018,  a fost, bineînțeles, Beatrice Rancea, directoarea Operei Naționale Române din Iași.

Evenimentul a marcat oficial deschiderea stagiunii de la Operă și a fost unul încărcat de surprize plăcute, inovație și noutate. Nimic, în acest concert, nu a fost la întâmplare, totul a fost cizelat, până la strălucire și culoare. Soliștii, corul și orchestra, în unison, au făcut ca seara să fie una de excepție. De aici încolo, pornind de la o ediție fastuoasă și de răsunet, putem vorbi despre existența, la Iași, a unei tradiții muzicale clasice.

Atmosfera specială s-a configurat printr-o varietate de stiluri muzicale. Inspirându-se din tradiția mai multor popoare, cu scopul de a evidenția identitatea țării pe care o reprezintă, ieșenii au fost martorii unei coregrafii complexe. Prin ineditul acestor elemente de dans (al rușilor, sârbilor, orientalilor etc.), au fost relatate povești de viață din diferite colțuri ale lumii. Uvertura orchestrală, în combinație cu baletul sau dansul, partiturile pentru cor, soliștii – toate la un loc au creat un adevărat topos fascinant între Mitropolie și Teatrul Național. Această manifestare muzicală a fost o binecuvântare pentru ieșeni, care au savurat  esteticul, prin originalitatea imaginilor sonore.

Publicului i-a fost propus un program deosebit, unde s-au întâlnit prietenos Piotr Ilici Ceaikovski, cu Spărgătorul de nuci, Giacomo Pucini, cu Boema – Arie Musetta, Augustin Lara, cu Granada, Ciprian Porumbescu, cu renumita sa Baladă, Wolfgang Amadeus Mozart, cu Nunta lui Figaro, Giuzeppe Verdi, cu Trubadurul și multe alte somități ale muzicii clasice. Soliști precum Petru Pavel, Manuela Ipate, Diana Bucur, Florin Guzgă, Marinela Nicola, Octavian Andrișoaie, Maria Miron ș.a., au impresionat atât prin compozițiile muzicale complexe, contopirea reușită a vocilor cu instrumentele, cât și prin ținutele impecabile de gală.

Partiturile pentru cor au alternat fericit cu muzica vocală polifonică, încât s-a obținut un florilegiu de melodii  impetuoase, falnice, care au curs mereu în flux continuu.  Orchestrația bogată s-a obținut prin solo-urile de orchestră: corzile, instrumentele de suflat și de lemn sau instrumentele de percuție.  De asemenea, s-au lăsat admirați soliștii de balet Monica Ailiesei, Dumitru Buzincu, Kotomi Hoskino și solistul de vioară Radu Coloman, care au produs o impresie de neuitat. Balada lui Ciprian Porumbescu a impresionat publicul prin simplitatea și naturalețea melodiei, stârnind aplauze prelungite.

Dacă majoritatea soliștilor s-au afirmat încă de la prima notă prin calitatea excepțională a vocilor, ținută scenică și carizmă în general, atunci orchestra dezlănțuită a putut fi admirată în timpul impresionantului spectacol de focuri de artificii, pe fundalul compoziției Marșul Triumfal din Aida. Aici, au excelat trompetele, care au subliniat apogeul muzicii simfonice din acel moment și transmiterea sentimentelor și trăirilor puternice prin intermediul muzicii. Sonoritatea orchestrei a fost îmbogățită cu vocile umane, prin invitaterea în scenă a tuturor interpreților serii, pentru a cânta fastuos Hora Unirii.

Acest spectacol de imagini și lumini a pus în valoare, la Iași, importanța Anului Centenar și dragostea nețărmurită a românilor pentru Frumos. Acest concert a fost unul cu un potențial liric special, uneori chiar dramatic, care a demonstrat încă o dată că supraviețuirea unei muzici este o necesitate pentru societatea modernă.

Un reportaj de Elena GODZIN

 

 

 

Recomandări

Șocant! Un Opel s-a rupt în două, după ce s-a izbit violent cu o autoutilitară (VIDEO)

Accident groaznic, miercuri dimineaţă, pe DN 12A, în dreptul localității Dofteana, judeţul Bacău. Un tânăr …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *