Mihai Chirica, primarul Iaşiului: Reducerea numărului de poliţişti locali va avea efecte negative certe şi foarte grave asupra siguranţei publice

1
14

Organizația Sindicală Pro Lex – Poliția Locală Iași, parte din Sindicatul Național al Poliţiştilor şi Vameşilor Pro Lex, a solicitat Primăriei Municipiului Iași și primarului Mihai Chirica o întâlnire prealabilă declanșării unor acțiuni de protest sindical și destinată identificării unor soluții la o serie de probleme ale polițiștilor.

Problemele reclamate de Pro Lex Iași vizează:

1. Reducerea substanțială a numărului de polițiști locali, în contextul reformei administrative inițiate de Guvern, prin creșterea normei de locuitori la un polițist local (de la un polițist local la 1.000 de locuitori la un polițist la 1.200 de locuitori), în același timp cu schimbarea modalității de raportare a populației din Municipiul Iași (de la circa 395.000 de persoane, potrivit Institutului Național de Statistică, la doar 272.000 de persoane, conform recensământului din 2021). Poliția Locală Iași are o schemă de personal aprobată de 361 de posturi, din care sunt ocupate 291. Prin schimbarea propusă a normei de locuitori, din Poliția Locală Iași ar urma să plece 67 de angajați, ceea ce înseamnă, practic, desființarea unui schimb din cele trei în care își desfășoară activitatea instituția! Situația este cu atât mai gravă cu cât Poliția Locală se confruntă și cu îmbătrânirea personalului, peste 60% dintre angajați având peste 55 de ani.

2. Constituirea unei comisii mixte de analiză pentru rezolvarea unor probleme și divergențe interne din Poliția Locală Iași.

3. Continuarea dialogului și stabilirea unui calendar pentru rezolvarea problemelor.

În cursul zilei de marți, 19 august 2025, primarul Mihai Chirica a avut o discuție aplicată cu reprezentantul Organizației Sindicale Pro Lex – Poliția Locală Iași, Lucian Bunduc, și directorul Poliției Locale, Liviu Zanfirescu, iar discuțiile au generat următoarele concluzii:

1. Primarul Mihai Chirica consideră că în municipiile care sunt orașe universitare și centre ale zonelor metropolitane și care gestionează, pe lângă populația proprie, cetățeni din localitățile învecinate, inclusiv populație școlară numeroasă, scăderea numărului de polițiști locali va avea efecte dramatice asupra siguranței publice și va duce la la incapacitatea de asigurare a patrulelor de ordine publică, a echipajelor de dirijare a circulației rutiere, a echipelor de intervenție pe timp de noapte etc.

În context este important de subliniat că măsurile de dirijare a circulației rutiere în Municipiul Iași sunt asigurate aproape în totalitate de Poliția Locală, în condițiile în care intrările în oraș sunt tranzitate zilnic de 80 – 90.000 de autovehicule, care se adaugă celor care circulă strict în oraș.

În același timp, aproape două treimi din elevii din cele 27 de comune din Zona Metropolitană, adică peste 22.000 de elevi, sunt școlarizați în unități de învățământ din Municipiul Iași, numărul preșcolarilor și elevilor din învățământul preuniversitar din municipiu fiind de circa 62.000.

Totodată, la universitățile din Municipiul Iași studiază peste 60.000 de studenți din toată țara și din circa 70 de state, ceea ce necesită o atenție sporită pentru prevenirea și aplanarea unor posibile tensiuni și conflicte care pot apărea pe fondul situației internaționale.

Iașul este, de asemenea, o capitală spirituală și locul celui mai important pelerinaj religios din Europa de Est.

Toate acestea fac ca Municipiul Iași să fie un adevărat „magnet” și pentru cerșetori și alte persoane cu intenții infracționale, confruntându-se, în același timp, cu infracționalitatea juvenilă, traficul de persoane, traficul și consumul de droguri etc.

Pe de altă parte, Poliția Locală a avut un rol important în destructurarea unor rețele de trafic de persoane și de trafic de droguri, pe lângă activitatea zilnică de menținere a ordinii publice, fluidizare a circulației rutiere, asigurarea disciplinei în construcții și în comerțul stradal etc.

În aceste condiții, deși colaborarea Poliției Locale cu celelalte instituții de ordine publică din cadrul Ministerului Afacerilor Interne este excelentă, reducerea numărului de polițiști locali va avea efecte negative certe și foarte grave asupra siguranței publice în Municipiul Iași și în întreaga Zonă Metropolitană!

Consider că orice reformă administrativă trebuie să se facă astfel încât, în primul rând, ordinea și siguranța publice să nu fie afectate! De asemenea, cred că astfel de măsuri de reorganizare trebuie să țină cont și de resursele pe care Primăria Municipiului Iași le poate aloca pentru susținerea Poliției Locale, desigur în funcție de normele naționale.

Totodată, avem nevoie de măsuri care să permită întinerirea personalului Poliției Locale, iar eliberarea din funcție să țină cont de vârstă, dar și de calitățile profesionale ale angajaților.

Cred că este important ca măsurile de reorganizare să nu ducă la eliminarea personalului activ, adică a polițiștilor aflați la stradă, ci prin regândirea schemei personalului administrativ”, a declarat primarul Mihai Chirica.

2. În altă ordine de idei, primarul și reprezentanții Poliției Locale au convenit asupra constituirii unei comisii mixte, din care vor face parte un delegat din Serviciul de Audit al Primăriei Municipiului Iași, reprezentantul Organizației Sindicale Pro Lex și reprezentantul conducerii Poliției Locale.

3. Comisia menționată va căuta soluții și va elabora un calendar pentru rezolvarea altor probleme reclamate de sindicaliști (referitoare la asigurarea mijloacelor de transport și a echipamentelor de protecție, diverse probleme personale etc.).

Consider că toate reformele statului sunt necesare și că trebuie să ducă la debirocratizare, la o mai mare suplețe a activității administrative, la digitalizare și la creșterea calității serviciilor oferite oamenilor, în general.

Însă, în ceea ce privește ordinea și siguranța publice, prezența polițistului la stradă este esențială și nu poate fi înlocuită!”, a mai declarat primarul Mihai Chirica.

1 COMENTARIU

  1. Daca intr-adevar, vreti sa scadeti cheltuielile cu Politia Locala, trebuie facuta o reorganizare Din 6 sefi de serviciu la OP sa ramana unul singur si 2 sefi de birou, Dispecerat si Interventie un singur serviciu cu un singur sef . De la birouri, planificarea in serviciu sa fie facuta de sefii de birou, inclusiv pontajele, Serviciul urbanism si Serv rutier, trannsformate in birouri, pentru ca actioneaza doar pe raza municipiului

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.