Documente postate pe site-ul de achiziții publice demonstrează că Ploiești – Brașov ar putea ajunge o mare înșelătorie, mult peste cazul Bechtel. Pe de altă parte, un ofertant cere să i se confirme că statul nu va mai moderniza sau lărgi la două benzi DN1, după realizarea autostrăzii, astfel încât aceasta să nu aibă concurență.
Comisia Națională de Prognoză (CNP) a scos la licitație Parteneriatul Public Privat (PPP) pentru autostrada Ploiești Brașov fără a avea documentele cerute de lege și care au fost solicitate de participanți la licitație. Situația demontrează dorința CNP de a concesiona construirea și exploatarea autostrăzii indiferent de prețul care va fi plătit de contribuabili în următorii ani.
”Comisia Națională de Strategie și Prognoză nu este în măsură să pună la dispoziția ofertanților acest document (studiul de fezabilitate – n.red.), deoarece nu se află în posesia acestuia” a răspuns in mod suprinzător instituția care organizează licitația PPP Ploiești – Brașov, solicitărilor unei ofertant de a i se da studiul de fezabilitate pentru proiectul de investiții.
Ce este un studiu de fezabilitate
„Studiul de prefezabilitate este documentația prin care, fără a se limita la datele și informațiile cuprinse în nota conceptuală și în tema de proiectare, se analizează, preliminar, necesitatea și oportunitatea realizării obiectivului de investiții, se identifică scenarii/opțiuni tehnico-economice posibile și se selectează un număr limitat de scenarii/opțiuni fezabile pentru realizarea obiectivului de investiții. Studiul de prefezabilitate se elaborează pentru obiective/proiecte majore de investiții, cu excepția cazurilor în care necesitatea și oportunitatea realizării acestor obiective de investiții au fost fundamentate în cadrul unor strategii, unor master planuri, unui plan de amenajare a teritoriului ori în cadrul unor planuri similare în vigoare, aprobate prin acte normative”, spune HG 907/2016.
Fără studiu o firmă nu prea știe ce are de făcut, dacă ar putea face ce se cere și cât ar putea să coste.