miercuri , 19 decembrie 2018
Iasi booked.net
-1°C

Atenție, cad poduri! CFR se prăbușește cu tot cu pasageri

Infrastructura CFR e o bombă cu ceas ascunsă prin rapoarte interne și ignorată cu bună știință de politicieni: peste 70% din podurile traversate zilnic de trenurile companiei au durata de viață depășită și nimeni nu poate spune cu exactitate dacă și cât mai rezistă. După ani la rând în care a pierdut toate standardele unei companii respectabile, de la rapiditate, confort și punctualitate, CFR se află în situația de a pierde ultima și cea mai importantă condiție care ține în viață o asemenea instituție: siguranța călătorilor.

Ultimul raport de activitate al instituţiei arată că 7.552 de poduri, podeţe şi viaducte – din totalul de 17.734 aflate în rețeaua feroviară a țării – sunt mai vechi de 50 ani şi au nevoie urgentă de lucrări de întreţinere, având durata normală de funcționare expirată. De asemenea, pentru alte 4.890 a expirat durata de viaţă proiectată, ceea ce înseamnă că proiectanţii nu au luat în calcul că pot rezista pentru o perioadă de timp atât de lungă.

CFR nu are niciun plan pentru gestionarea acestui dezastru, iar sumele alocate pentru reparații și consolidări sunt insuficiente. În fiecare an sunt raportate probleme la aproape 50 de noi poduri, din care abia dacă sunt reparate 4-5. Practic, CFR nu mai poate ţine pasul cu ritmul în care ne apropiem de o catastrofă anunţată: pe măsură ce peticesc un loc, dezastrul se extinde în alte zece.În locul unor explicații menite să elimine orice urmă de îndoială, șefii din CFR și Ministerul Transporturilor preferă să tacă. Ministrul Lucian Șova nu ne-a răspuns nici la telefon, nici la solicitările scrise, iar CFR ne-a trimis un e-mail în care a precizat că infrastructura e verificată periodic și că „nu sunt menţinute în circulaţie poduri care nu îndeplinesc condiţii minime, din punct de vedere al stării tehnice, pentru circulaţia trenurilor”. Anterior, îl prinsesem la telefon pe Ion Gavrilă, șeful CFR, care ne-a refuzat cu aroganță: „Nu dau interviuri, am treburi mai importante”. Apoi ne-a închis telefonul în nas și n-am mai apucat să-l întrebăm dacă condiții minime înseamnă siguranță maximă sau trebuie să ne facem câte o cruce de fiecare dată când trecem cu trenul peste un pod?

În timp ce șeful CFR e prea ocupat ca să dea interviuri și să le explice călătorilor dacă sunt sau nu în siguranță, podurile au început deja să se prăbușească. În ultimele luni, numai norocul a făcut ca două tragedii să fie evitate în ultima clipă. În comuna Budila din judeţul Braşov, un pod feroviar s-a prăbuşit la doar 10 minute după ce un tren cu călători a trecut peste el. Afectat și de o viitură, podul data din anii ’30 și nimeni nu-și amintește să fi fost consolidat vreodată. La doar câteva săptămâni distanţă, un viaduct din comuna Cârcea, judeţul Dolj, s-a rupt după ce un marfar a deraiat de pe șine. O parte din vagoane au căzut în râpă. Incidentul s-a petrecut cu doar câteva minute înainte ca viaductul să fie traversat de un tren personal.

 

continuarea aici 

Recomandări

Incendiu la instalația de încălzire a trenului Timişoara – Iaşi

Un incendiu a izbucnit duminică la instalaţia de încălzire a trenului interregio Timişoara – Iaşi, …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *