În urma discuțiilor de la Iași, asociațiile civice au obținut din partea Premierului României promisiunea că va propune CSAT ca Autostrada A8/Unirii să fie declarată obiectiv strategic național.
Astăzi, 16 august 2019, reprezentanții asociațiilor civice Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8 și Moldova vrea Autostradă au avut o întrevedere, în Casa Pătrată din Iași, cu Prim-Ministrul României, Vasilica Viorica Dăncilă, care a fost însoțită de viceprim-ministrul Mihai Fifor, ministrul Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, președintele Consiliului Județean Iași, Maricel Popa, prefectul Județului Iași, Marian Șerbescu, și senatorul de Iași, Vasile Toma.
Discuția a durat aproape o oră și a privit subiectul Autostrăzii A8/Unirii, Ungheni-Iași-Târgu Mureș.
În urma discuțiilor au reieșit următoarele:
1. Premierul României a promis că obiectivul integral al Autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu Mureș va fi declarat de importanță națională, intrând în categoria infrastructurii critice, în cadrul următoarei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării, care va avea loc în septembrie 2019. Resursele de finanțare pentru acest proiect sunt multiple: fonduri europene, bugetul statului, fonduri private.
2. Asociațiile civice au ridicat problema sumelor insuficiente pentru revizuirea, pentru completarea studiilor de fezabilitate. Cel mai flagrant exemplu este legat de cei 200 de km între Târgu Neamț și Târgu Mureș, 2 unde pentru completarea SF-ului s-au prevăzut doar 17.580.000 de lei. Ministrul Transporturilor susține că suma alocată aceasta va rămâne. În schimb, asociațiile civice sunt îngrijorate în legătură cu nivelul calitativ al studiului de fezabilitate făcut cu bani atât de puțini comparativ cu lungimea și complexitatea acestui segment (zonă preponderent montană).
3. Poate în contrapartidă la obiecțiile asociațiilor civice, oficialii au prezentat proiectul centurii Iași (nord), la profil de autostradă, evaluată, conform unui studiu de fezabilitate mai vechi, la suma de 831.000.000 de euro pentru 17 km. În opinia noastră, este vorba de cifre cu rol manipulator, mai ales că această sumă nu a fost vehiculată până acum, după cunoștința noastră, în spațiul public. Este responsabilitatea Ministerului Transporturilor să revadă calitatea SF-ului, să-l refacă potrivit prevederilor legale, să facă tot ceea ce trebuie pentru ca acest segment de autostradă să fie realizat cât mai repede și fără costuri inutile.
4. Încă o dată, asociațiile civice și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu oportunitatea realizării tronsonului Iași-Târgu Neamț al A8 în Parteneriat Public-Privat. Având în vedere istoricul acestei metode în România, există
mari șanse ca PPP-ul să eșueze și în acest caz. Prim-ministrul Viorica Dăncilă a susținut că dacă PPP-ul eșuează în cazul tronsonului Iași-Târgu Neamț, se va merge pe soluția alocării de fonduri de la bugetul de stat și pentru acest tronson.
5. Asociațiile au propus o soluție de deblocare a subproiectului Podul de la Ungheni, „ținut în loc” din motive de mediu, respectiv mutarea amplasamentului. Ministerul Transporturilor se opune acestei soluții, care
este cea mai simplă variantă de deblocare a subproiectului.
6. S-a convenit ca între asociațiile civice și Ministerul Transporturilor să continue dialogul, să existe un program de lucru, să existe întâlniri și discuții ori de câte ori va fi necesar.
7. Între asociațiile civice și Departamentul pentru dezvoltare, promovare şi monitorizare proiecte de investiţii în infrastructură, înfiinţat recent în cadrul Guvernului, va exista un dialog legat de autostrăzile
Moldovei, în mod particular de A8.
3. Reprezentanții asociațiilor civice reafirmă că investițiile în infrastructura Moldovei sunt esențiale pentru ieșirea din izolare, pentru dezvoltare și pentru stoparea hemoragiei demografice.