Viața reală a copiilor din satele din Vaslui, pe timp de pandemie

0
142

Viaţa pentru copiii din mediul rural s-a înrăutăţit considerabil în perioada pandemiei, arată o cercetarea realizată de World Vision România în perioada 10 mai – 27 iunie 2020.

  • Peste 60% (60,4% la nivelul județului Vaslui) dintre părinţi nu au lucrat,
  • iar 40% (39,64% la nivelul județului Vaslui) dintre cei chestionați nu au reuşit să asigure deloc sau au asigurat parţial alimentele, medicamentele sau produsele de igienă.

Cercetarea derulată de Fundația World Vision România face o radiografie a bunăstării copilului din mediul rural în perioada pandemiei de COVID-19, urmărind trei aspecte esențiale: bunăstarea materială, cea emoțională și accesul la educație. Rezultatele cercetării arată că la niciunul dintre aceste capitole copiii din mediul rural nu stau bine. Mai mult, pe măsură ce gradul de vulnerabilitate al unei familii creşte, nivelul de bunăstare emoţională şi educaţională a copilului scade considerabil.

Familiile și gospodăriile vulnerabile, pe minus la alimente, produse de curățenie și igienă sau medicamente  

Cercetarea şi-a propus să evalueze dacă familiile din mediul rural şi-au diminuat veniturile în pandemie.

Aproape 19% dintre respondenţi au declarat că veniturile le-au scăzut din cauza concedierii, şomajului tehnic ori a imposibilităţii de a mai lucra cu ziua.
Pentru alţi peste 40% (46,45% la nivelul județului Vaslui) dintre părinţii respondenţi, asistați social, însă, pandemia nu a făcut decât să le adâncească problemele. Părinţii au fost întrebaţi dacă reuşesc, în situaţia dată, să asigure necesarul familiei pe anumite categorii de produse.
  • 41% (2 din 5) au fost nevoiți să adopte strategii de reducere a cheltuielilor familiale în perioada de izolare.
  • 27% (27,80% la nivelul județului Vaslui) dintre cei care au adoptat strategii de reducere a cheltuielilor declară ca au rămas fără locuri de muncă, din cauza concedierii, a șomajului și imposibilității de a lucra cu ziua.
  • aproape 40% (39,64% la nivelul județului Vaslui)  din respondenţi nu au reușit să asigure alimentele sau le-au asigurat parțial.
  • Nici când vine vorba despre medicamente sau produse de igienă lucrurile nu au stat mai bine: peste 40% (41,94% la nivelul județului Vaslui) dintre părinți nu au reușit să le cumpere ori le-au achiziționat parțial.

Şcoala online nu a fost posibilă în România…offline 

  • Aproximativ 40% (65,48% la nivelul județului Vaslui) dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online.
  • Doar 64% (46,58% la nivelul județului Vaslui) dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis și exerciţii prin telefon, Whatsapp, Messenger ori teme printate copiilor, pentru că aceştia nu aveau mijloace de conectare online.
  • Peste 55% (58,34% la nivelul județului Vaslui) dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie; 8% (10,48% la nivelul județului Vaslui) dintre respondenți afirmă că nu dețin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-și continue educația acasă.

Doar 20% au afirmat că în familiile lor copiii au urmărit emisiunile Teleşcoala organizate de Ministerul Educaţiei. La nivelul județului Vaslui, 60,09% au afirmat că în familiile lor copiii NU au urmărit emisiunile Teleșcoala. 8 % din cauză că nu au avut televizor care să le permită să urmărească emisiunea, proporția atingând valori foarte mari în Cluj (22 %) și Vaslui (15,15%).

Partea calitativă a cercetării World Vision România a constat în interviuri telefonice cu 62 de directori de școală din mediul rural, din comunitățile în care Fundația activează. Conform directorilor, noul an școlar va începe sub următoarele auspicii:

  • 1 din 4 şcoli nu are conexiune la Internet. (5 din 13 școli nu au conexiune la internet la nivelul județului Vaslui)
  • 9 din 10 şcoli nu are laptop/ PC/ tablete pentru educația digitală. (13 din 13 școli nu au dispozitive pentru educația digitală la nivelul județului Vaslui)
  • 87% (67,87% la nivelul județului Vaslui) dintre directorii de școală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă.
  • 60% dintre ei cred că procesul educațional va fi afectat din cauza pandemiei și materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoțională a elevilor va fi afectată și 13% cred că riscul de analfabetism va crește ca urmare a crizei COVID-19.

 

Emoţiile copilului, neglijate în mediul rural în perioada pandemiei 

Aproape un sfert dintre părinții chestionați (22,85%, iar la nivelul județului Vaslui procentul este de 25,02%) nu și-au lăudat niciodată copilul sau au făcut-o doar câteodată în perioada pandemiei.

Aproape o cincime din părinții chestionați au declarat că își îmbrățișează copiii necondiționat doar câteodată sau deloc. La nivelul județului Vaslui 22,59% dintre părinți declară că își îmbrățișează copiii doar câteodată.

O treime din respondenții părinți (31,4%, iar la nivelul județului Vaslui procentul este de 28,86%) nu au petrecut aproape deloc mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgență, când aceștia ar fi avut nevoie de suport socio-emoțional sporit.  Cu toate acestea, proporția părinților care consideră că au gestionat pozitiv starea de tensiune indusă de pandemie a fost de aproape 81%.

Se remarcă din nou faptul că proporția părinților care nu au oferit copiilor confortul emoțional de care aveau nevoie în perioada pandemiei este foarte mare în cazul familiilor vulnerabile din punct de vedere economic.

Metodologia și eșantionul cercetării 

Cercetarea a fost derulată telefonic în perioada 10 mai – 27 iunie 2020 și a vizat colectarea de informații din cele 6 județe (Cluj, Dolj, Ialomița, Vaslui, Iași, Vâlcea – 139 de comune cu 313 sate), în care World Vision România derulează intervenții.

Cercetarea a vizat două grupuri ţintă şi a folosit două categorii de metodologii:

  • componenta cantitativă materializată prin aplicarea unui chestionar adresat părinţilor copiilor beneficiari ai proiectelor World Vision România.
  • componenta calitativă ce a folosit un ghid de interviu adresat directorilor de şcoală şi reprezentanţilor autorităţii locale (primar, vice-primar şi asistenţi sociali).

Cercetarea cantitativă a cuprins un univers de 1.769 părinți ai copiilor de vârstă școlară. Peste 75% dintre cei chestionați provin din familii cu multiple vulnerabilități.

World Vision România face un apel la sprijinirea continuă a școlii românești, în special al învățământului rural. Astfel, Fundaţia a lansat campania de strângere de fonduri dedicate intervenției de urgență în sprijinul școlilor și copiilor din mediul rural, odată cu începerea școlii.

World Vision are în vedere pentru debutul noului an școlar intervenția pentru cel puțin 6.600 de copiii şi 100 de profesori din 80 de comunităţi nevoiaşe de la sate și 27 de şcoli şi 6 grădiniţe pentru renovări și reabilitări în regim de urgență. Persoanele care vor să-i sprijine pe copiii de la sate care vor să continue să înveţe, însă ar putea fi lăsaţi în urmă pentru că nu au resurse, pot să doneze fie prin SMS la 8864 cu textul SPERANŢĂ (cost 4 euro/ lună), fie direct pe site-ul campaniei – https://bit.ly/2X6T8oZ, unde se poate dona orice sumă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.