Poluarea fonică reprezintă o realitate a multor orașe mari. Primăria Municipiului Iași a elaborat un Plan de acțiune pentru gestionarea zgomotului și a efectelor acestuia, un proiect de hotărâre urmând a fi dezbătut de Consiliul Local în ședința de miercuri, 29 decembrie 2021.
Pentru Municipiul Iași au fost identificate următoarele surse majore de zgomot: arterele principale de trafic rutier, căile ferate și căile de rulare a tramvaielor, respectiv zonele industriale. Din analiza hărților strategice de zgomot pentru traficul rutier, experții au constatat depășiri ale valorilor maxime permise (70 dB pe timp de zi și 60 dB pe timp de noapte) pe următoarele artere rutiere: bulevardele Tudor Vladimirescu și Socola, șoselele Nicolina, Bucium și Păcurari, străzile Palat, Canta, Stihii, Sf. Lazăr, Sărărie, Cucu, Vasile Lupu și Arcu, precum și zona ambelor splaiuri ale râului Bahlui.
În ultimii ani, municipalitatea ieșeană a demarat mai multe proiecte care vor reduce considerabil poluarea fonică la nivelul orașului: modernizarea parcului auto destinat transportului public, reabilitarea rețelei rutiere, dezvoltarea zonelor de acces pentru pietoni prin amenajare de trotuare și alei pietonale (inclusiv de piste pentru bicicliști), modernizarea parcului auto al SC Salubris SA, obligativitatea respectării managementului zgomotului în perimetrele șantierelor de construcții și a Regulamentului privind respectarea condițiilor de protecția mediului în timpul executării lucrărilor de construcții în Municipiul Iași, reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași, întreținerea și extinderea spațiului verde etc.
În urma dezbaterii publice, alături de măsurile propuse pentru reducerea zgomotului pe termen scurt (cinci ani) și pe termen lung, s-au reținut și următoarele măsuri suplimentare de reducere a zgomotului:
– informarea și conștientizarea populației privind respectarea nivelului de zgomot admis prin lege pentru automobile și alte mijloace de transport;
– descongestionarea traficului în zonele aglomerate;
– extinderea „zonelor liniștite” prin adăugarea zonei centrale în această categorie;
– obligativitatea introducerii panourilor fono-absorbante în zonele de șantiere;
– introducerea unui grafic de ridicare a deșeurilor (să nu fie ridicat în perioadele de liniște);
– introducerea cimitirelor monument istoric în categoria „zonelor liniștite”;
– continuarea proiectelor în desfășurare, mai ales cele referitoare la tramvai (prin achiziționarea unora silențioase).