Ministerul Transporturilor a inclus autostrada Iași – Tg. Mureș (A8- MONTANA, Târgu Mureș- Ditrău- Tg Neamț –Iași Ungheni), pe lista de priorități, dar nu alocă niciun ban pentru proiect. Asta după ce plenul reunit al Camerei Deputaţilor şi al Senatului a respins amendamentul la Legea bugetului pe 2018, care prevedea scoaterea Moldovei din izolare.
Din 2018, încep licitațiile pentru proiectarea și execuția obiectivelor importante pentru Moldova și pentru conexiunile acesteia cu celelalte Provincii Istorice. Este vorba despre primii pași pe care Guvernul îi face pentru pregătirea fazelor premergătoare demarării construcției autostrăzilor Iași – Tg. Mureș, Iași – Ungheni și Bacău – Brașov, drumul de mare viteză Pașcani – Siret și a legăturii Pașcani-Bacău, pe coridorul 9 Pan-European, arată Ministerul Transporturilor (MT). Proiectul însă, nu are finanțare, picând la vot. Amendamentul care prevedea alocarea finanţării pentru A8 a primit 105 voturi „pentru” şi 155 de voturi „împotrivă”. Printre deputaţii şi senatorii care au spus „da” pentru tronsonul de drum de mare viteză s-au regăsit parlamentarii Iaşului, indiferent de culoarea politică a acestora, dar şi politicieni din regiune.
Promisiuni, promisiuni, promisiuni
Autostrada Iași – Tg. Mureș (A8- MONTANA, Târgu Mureș- Ditrău- Tg Neamț –Iași Ungheni), reprezintă în continuare o prioritate pentru Guvernul României, arată însă reprezentanții Guvernului.
„Pentru acest proiect, a cărui valoare estimată este de circa 9 miliarde euro, Ministerul Transporturilor a purtat deja discuții cu importante instituții financiar bancare pentru identificarea soluțiilor de finanțare.
În baza contractului de consultanță cu Experții Băncii Europene de Investiții, CNAIR a avut o întâlnire tehnică de lucru pentru acest obiectiv”, se specifică pe site-ul MT.
Conform informațiilor transmise de Ministerul Transporturilor, există posibilitatea ca în anul 2018 să fie parcurse etape importante în implementarea acestui proiect.
„Pentru realizarea unei legături rutiere rapide între Moldova și Transilvania, CNAIR desfășoară în paralel demersuri care vizează procesul de implementare a Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020.
Tot anul viitor va începe prima fază pentru construirea a 78 km de autostradă, între Tg. Neamț și Iași, în baza unei proceduri de licitație pentru servicii de proiectare și execuție.
Aceste proiecte vor însuma 95 de km de infrastructură modernă, pentru regiunea Moldova.
Pe Coridorul 9 Pan European, CNAIR pregătește implementarea Tronsonului București – Pașcani, din care se va desprinde legătura Pașcani – Bacău.
Se ia în calcul pentru 2018 semnarea contractelor destinate drumurilor de mare viteză Focșani – Bacău, cu o lungime de 110 km și Bacău – Pașcani, în lungime de 82 de km.
În cazul autostrăzii Iași – Ungheni, cu o lungime de aproximativ 25 de Km, este necesară refacerea traseului, ca urmare a repoziționării podului de la Ungheni. Aceasta atrage necesitatea refacerii documentației tehnice pentru implementarea lucrărilor de execuție.
Procedurile de achiziție publică vor viza inclusiv drumul de mare viteză Pașcani – Siret, cu o lungime de aproximativ 120 de Km. Acest proiect va finaliza practic Coridorul 9 Pan European și va oferi un nivel optim de accesibilitate la nivel național și european.
Anul viitor, urmează să fieîncepute demersurile pentru implementarea fazei de proiectare și execuție a 95 de km de autostradă”, se precizează în comunicatul transmis de Ministerului Transporturilor.
Amendamentele Opoziției privind A8, respinse
Toate amendamentele privind finanțarea studiilor de fezabilitate la A8 au fost respinse de coaliția PSD-ALDE, susținută de UDMR în plenul reunit.
Iată cum descrie deputata USR de Iași Cosette Chichirău modul în care s-a votat pentru autostradă în Parlament: