Speța: se caută răspunsul la intrebarea cum primesc banii inapoi când s-a cumpărat un pachet de servicii turistice, un concediu, o vacanță, city-break ori un sejur și a venit pandemia, coronavirusul, COVID-19 sau oricum vrea fiecare să îl numească.
Ipoteza de lucru:
vacanța s-a anulat pentru că este programată când restrictiile de zbor și de circulație fac imposibile deplasările și impun distanțarea socială. Esențial este că obiectul contractului să nu se poată realiza la termen.
Un pic de teorie.
Pe scurt despre vacanțe și forța majoră în vremea coronavirusului.
Invocarea forței majore de către agenția de turism nu conduce la exonerarea (scutirea) ei de la restituirea prestațiilor deja executate, ci poate înlătura răspunderea pentru prejudiciul cauzat ca urmare a neexecutării datorate forței majore.
Bun, acum în limba română:
- prestațiile sunt sumele pe care turistul le-a achitat deja, ca avans sau plată integrală pentru vacanță;
- prejudiciul poate consta din niște sume suplimentare, cum ar fi daune morale pentru supărarea că nu a mai mers turistul în vacanță. Așa ceva nu se poate nici cere, nici obține în acest context.
Cu alte cuvinte, forța majoră nu este o situație deosebită în care agenția de turism poate fi și scutită de executarea contractului (adică nu mă duci în vacanță) și, ca bonus, să păstreze și banii.
Ipoteza anterior descrisă se apropie prea mult de îmbogățire fără justă cauză.
Deci cum primesc banii înapoi?
Soluții:
- ceri sau accepți o reprogramare;
- ceri sau accepți un voucher de folosit ulterior;
- accepți ceea ce mullte agenții oferă acum, să primești o rambursare parțială, pe principiul ”ce-i în mână nu-i minciună” și renunți cu semnătură la restul de bani (nerecomandat);
- notifici agenției încetarea contractului și soliciți rambursarea integrală.
Îmi închipui că asta dorești, din moment ce ești aici, atras de titlul dătător de speranță al articolului! J
Cum primesc banii inapoi vrea toată lumea să știe. Pe toți.
Răspunsul nu este unul cu certificat de garanție. Unele agenții de turism vor despăgubi integral; altele își vor dori asta dar nu vor avea posibilitatea, pentru că nu mai au banii (probabil au achitat la rândul lor servicii către alți parteneri implicați în circuit); unele nici măcar nu se vor gândi să facă ceva pentru turiști, interpretând greșit legea; altele vor ști că ar trebui să restituie sumele dar vor aștepta să fie date în judecată (puțini turiști vor face asta) în timp ce, în fine, unii operatori vor da, pur și simplu, faliment.
Câteva observații, însă, înainte de a da copy-paste la modelul de mai jos:
- citește contractul cu agenția de turism!
- asigură-te că este un contract de servicii turistice; altfel, modelul acesta nu ajută, adică nu e bun pentru anularea nunții!
- citește și OUG nr. 2/2018!
De ce? Pentru că informația înseamnă putere și dacă tot pleci la război, e mult mai interesant când știi ce drepturi ai.
- asigură-te și că OUG nr. 2/2018 mai e în vigoare și nu a suferit modificări după data acestui articol!
- eu nu încurajez folosirea de modele, formulare sau tipizate și o faci pe propria răspundere!