Anularea accesoriilor se realizează după achitarea de către contribuabili a tuturor obligaţiilor principale de plată, inclusiv cele din anul 2019, cât şi a eventualelor accesorii aferente celor din urmă. Este vorba de cele mai vechi de 31 decembrie 2018.
În şedinţa extraordinară din 10 octombrie a fost adoptată şi Hotărârea Consiliului Local nr. 366 privind anularea accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 datorate bugetului local în condiţiile Ordonanţei de Guvern nr. 6 /2019 privind instituirea unor facilităţi.
În virtutea acestui act normativ contribuabilii persoane juridice, persoane fizice sau entităţi fără personalitate juridică pot beneficia de anularea accesoriilor la 31 decembrie 2018 neachitate până la data de 7 august 2019 inclusiv şi, respectiv, anularea accesoriilor aferente creanţelor principale neachitate la 31 decembrie 2018, calculate de la 1 ianuarie 2019 până la data plăţii creanţelor principale, accesorii neachitate până la data de 7 august 2019 inclusiv.
Prin „creanţe principale” se înţeleg obligaţiile de plată către bugetul local al Municipiului Iaşi cum ar fi impozitul / taxă pe clădiri, impozitul / taxă pe teren, impozit pe mijloacele de transport, taxe de folosinţă etc, iar prin „accesorii” se înţeleg majorările de întârziere, penalităţile, dobânzile etc. care se datorează pentru neefectuarea la scadenţă (în termen) a obligaţilor principale, aşa cum au fost detaliate mai sus.
În concluzie, se anulează la cerere toate accesoriile aferente obligaţiilor principale mai vechi de 31 decembrie 2018 aflate în evidenţa fiscală la data de 8 august 2019 (data la care a intrat în vigoare Ordonanţa de Guvern nr. 6 / 2019), însă anularea accesoriilor se realizează după achitarea de către contribuabili a tuturor obligaţiilor principale de plată, inclusiv cele din anul 2019, cât şi a eventualelor accesorii aferente celor din urmă.
Sumele plătite de contribuabili începând cu data de 8 august 2019 pentru achitarea de accesorii aferente obligaţiilor principale restante la 31 decembrie 2018, conform ordinii de stingere consacrate de lege, se restituie la cerere, după realizarea procedurii de anulare.
Pentru a beneficia de anularea accesoriilor, trebuie îndeplinite cumulativ patru condiţii.
Toate obligaţiile bugetare principale restanţe la 31 decembrie 2018 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se sting prin orice modalitate prevăzută de lege pană la data de 16 decembrie 2019 inclusiv. Apoi, sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de lege toate obligaţiile bugetare principale şi accesoriile aferente administrate de organul fiscal local cu termene de plată cuprinse între 1 ianuarie şi 16 decembrie 2019 inclusiv, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Contribuabilul trebuie să aibă depuse toate declaraţiile fiscale până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite prin decizie de către organul fiscal local. Nu în ultimul rând, contribuabilul va depune cererea de anulare a accesoriilor dar nu mai târziu de 16 decembrie 2019.