Joi, 5 martie, Primăria Municipiului Iași a găzduit un important eveniment dedicat educării în domeniul exportului a întreprinderilor private mici și mijlocii din România.
Este vorba despre o masă rotundă organizată în cadrul proiectului „Pașaport de export”, implementat de către Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) și finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014 – 2020.
„Este prima oară în cadrul acestui proiect când lansăm acest concept, mai exact un pachet de instrumente de educare a întreprinderilor mici și mijlocii pentru activitățile de export. Practic, lansăm niște proiecte-pilot pe care statul trebuie să le preia și să le transforme în sisteme. Sunt încrezător în schimbările sistemice pe care le putem produce prin aceste tipuri de activități de susținere a exporturilor, mai ales că, prin procesul global de digitalizare, internaționalizarea e mult mai ușoară. Proiectul se adresează întreprinderilor mici și mijlocii care nu au capacitatea, numărul de angajați și pregătirea pentru a face export. Dorim ca acest proiect să devină un unul național, care să însemne o parafă a calității, educației și integrității, dar și a faptului că cineva certifică acele companii că sunt pregătite pentru ceea ce înseamnă exportul.”, a declarat Florin Nicolae Jianu, președintele CNIPMMR.
Acesta a adăugat că următorul eveniment România Tech Nation, program de sprijinire a antreprenoriatului la nivel național, va avea loc la Iași, iar la eveniment va fi prezent și președintele Klaus Iohannis.
Primarul Mihai Chirica a evidențiat importanța înființării unei structuri axate pe prognozarea economiei naționale, precum și necesitatea susținerii întreprinderilor mici și mijlocii.
Prezent la eveniment, Liviu Rogojinaru, secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, a prezentat viziunea instituției pe care o reprezintă în ceea ce privește dezvoltarea acestui sector economic.
„Acest proiect este o idee pe care noi o «rumegăm» de mult timp. Actualul Guvern încearcă să schimbe mult paradigma a tot ceea ce s-a întâmplat până acum. Trebuie să exportăm! Export nu înseamnă numai a vinde în Europa. Cine vinde în Europa acum, vinde exact ca la Cluj, Iași, Craiova sau București. Export înseamnă să învățăm să ieșim din granițele europene. Din nefericire, România vinde mai puțin de 30% în afara Europei. De aceea, încercăm să recreăm formația de atașați economici ai României și să realizăm platforme digitale cu diverse state. Un exemplu ar fi statul Maroc, pentru că noi vindem mai mult decât importăm de la ei. Vrem să îi ajutăm să vândă în Europa și tot așa vom face și cu Coreea de Sud și alte state. Forța de muncă reprezintă o problemă, iar soluția e să ne pregătim oamenii și să aducem și din alte părți. Putem aduce din Ucraina sau Moldova, la fel după cum polonezii au adus ucraineni. În ceea ce privește debirocratizarea și digitalizarea, vom încerca realizarea de diverse programe cu alte state. De exemplu, cu Israelul, unde vom lua oameni din domeniul IT. Ne interesează antreprenorii și ne dorim să îi ajutăm să crească.”, a adăugat Liviu Rogojinaru.
Totodată, Neculai Vițelaru, vicepreședinte al CNIPMMR și președinte al Patronatului Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Regiunea Nord Est, a făcut o scurtă radiografie a activității societăților din regiune, despre care a spus că, datorită mediului universitar și programelor lansate de Guvern, au ajuns la peste 100.000. Acesta a adăugat că CNIPMMR va continua să militeze pentru adoptarea legilor prevenției și, respectiv, a debirocratizării, dar și pentru crearea unei bănci destinate întreprinderilor mici și mijlocii.
Evenimentul a continuat cu prezentarea proiectului „Pașaport de export”, care i-a aparținut Oanei Bâra, directorul Departamentului Proiecte din cadrul CNIPMMR, ulterior fiind prezentate instrumentele oferite de Google pentru sprijinirea activităților de internaționalizare a companiilor și o prezentare a BCR – InnovX.
Proiectul „Pașaport de Export” este implementat în perioada februarie 2020 – august 2021 de CNIPMMR și are în vedere îmbunătățirea nivelului de cunoștințe / competențe / aptitudini necesare derulării activităților de internaționalizare / export ale angajaților care își desfășoară activitatea în sectoarele economice / domeniile identificate conform Strategiei Naționale pentru Competitivitate 2015 – 2020 și Strategiei Naționale de Cercetare, Dezvoltare și Inovare 2014 – 2020 din regiunile de dezvoltare Nord – Est, Nord – Vest, Sud și Vest, fiind finanțat din Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020. Ca urmare a implementării proiectului, cel puțin 400 de angajați vor dobândi competențe suplimentare cu privire la activități de internaționalizare / export și cel puțin 40 de întreprinderi mici și mijlocii vor fi ajutate să introducă programe de învățare la locul de muncă pentru angajații proprii.
În cadrul proiectului va fi elaborat „Ghidului Exportatorului”, care va crea premisele pentru creșterea competitivității prin inovare pe termen mediu și lung. Acest ghid va fi un instrument care va descrie parcursul optim de urmat de o întreprindere pe termen lung pentru maxim de competitivitate în activitățile de export și va permite celor 40 de întreprinderi care îl vor implementa să își poată instrui personalul actual și viitor în vederea eficientizării la maximum a activităților de export. Un plus major pe care îl aduce proiectul este reprezentat de colaborarea cu Google care, prin instrumentele puse la dispoziție, va contribui la digitalizarea activităților de internaționalizare ale firmelor: atât în cadrul cursurilor, cât și în „Ghidul Exportatorului” vor fi prezentate instrumentele digitale existente și necesar a fi folosite de firme în vederea creșterii competitivității pe piețele externe


