Festivalul de muzică orientală „Dimitrie Cantemir” Iaşi, 26–28 mai 2023

0
227

În perioada 26–28 mai 2023, la Iaşi va avea loc Festivalul de muzică orientală „Dimitrie Cantemir”. Va concerta primul și unicul ansamblu de muzică veche otomană – Bezmârâ din Istanbul (Turcia).

Totodată, muzica persană păstrată în tradiția otomană, care răsuna cândva în palatele din Isfahan şi Istanbul, se va reauzi grație Ansamblului Neoclassical din Teheran (Iran), iar muzica veche compusă și culeasă de Cantemir va fi readusă în actualitate de Ansamblul cameral de muzică veche „Anton Pann” din Bucureşti.

Asigurați-vă locul la concertele din cadrul festivalului prin înscrierea pe pagina dedicată evenimentului https://cantemir300.mmb.ro:

  • 26 mai 2023, ora 19.00, Sala Unirii (fostul cinematograf Victoria) din Iași – concertul susținut de Ansamblul de muzică veche „Anton Pann” din Bucureşti; Concertul este și parte a proiectului Restitutio Cantemir. Înainte de începerea concertului, în foaierul Sălii Unirii poate fi vizitată o expoziție foto-documentară cu imagini după documente și artefacte din perioada vieții lui Dimitrie Cantemir, organizată în colaborare cu Arhivele Naționale ale Romaniei;
  • 27 mai 2023, ora 19.00, Sala Unirii (fostul cinematograf Victoria) din Iași – concertul susținut de Ansamblul Bezmârâ din Istanbul;
  • 28 mai 2023, ora 19.00, Sala „Iustin Moisescu” din incinta Ansamblului Mitropolitan din Iași – concertul susținut de Ansamblul Neoclassical din Teheran.

3 zile de concerte unice susținute de cele mai bune ansambluri de muzică veche orientală (persană și otomană) compusă și culeasă din România, Turcia și Iran de către Dimitrie Cantemir.

 Festivalul de muzică orientală „Dimitrie Cantemir” este organizat de Arhiepiscopia Iașilor, Primăria Muncipiului Iași, Consiliul Judeșean Iași, Ateneul Național din Iași și Computerland România, la 300 de ani de la moartea principelui român și cărturarului european Dimitrie Cantemir.

Asigurați-vă locul la concertele din cadrul festivalului prin înscrierea
pe pagina dedicată evenimentului
https://cantemir300.mmb.ro!

Accesul este liber și se face în baza rezervărilor pe pagina https://cantemir300.mmb.ro, în limita locurilor disponibile.

INVITAȚI:

  1. Bezmârâ Topluluğu (Istanbul), conducător muzical Fikret Karakaya

Fikret Karakaya a absolvit Facultatea de Literatură a Universității din Istanbul și deține o diplomă de master în cadrul Conservatorului de Muzică din Turcia. Este fondatorul Ansamblului Bezmârâ cu care interpretează muzică clasică orientală, înregistrând mai multe albume, inclusiv cu muzica lui Dimitrie Cantemir. Este și cercetător al acestei muzici, publicând mai multe lucrări tematice.

Ansamblul Bezmârâ a fost fondat în 1996 pentru a cânta notele vechi ale lucrărilor de muzică clasică turcească cu instrumentele și stilurile din perioada în care au fost compuse. Fikret Karakaya, din ansamblul numit „Bezmârâ” (care înseamnă „împodobirea întâlnirii”), urmărește să cânte lucrări din secolele al XVI-lea și al XVII-lea cu instrumentele acelor perioade. Cu ajutorul Institutului Francez de Studii Anatolice, sub președinția celebrului cercetător Stefanos Yerasimos, a realizat miniaturi și instrumente muzicale după informațiile din sursele scrise, a obținut informații despre structurile de bază ale unor instrumente muzicale precum: Çeng, Osmanlı Saray Kopuzu (opuz), Metal Telli Kanun (kanun), Armudi Tanbur (tanbur) și Şehrud, care au fost reconstruite în formele lor caracteristice.

După ce la început s-a preocupat doar de lucrări instrumentale, ansamblul a preluat în repertoriul lui câteva dintre lucrările orale din „Mecmu-a-i Saz ü Söz” a lui Ali Ufki, inclusiv propriile sale creații, și a susținut primul său concert în 1998, la Palatul Francez. Ansamblul a cântat la Palatul Topkapî, precum și la festivalurile internaționale de muzică de la Istanbul și Yapı Kredi. CD-ul „Splendours of Topkapî” a fost lansat în Franța în 1999. Ansamblul Bezmârâ a susținut concerte la deschiderea „Expoziției Otomane” de la Palatul Versailles și la Capela Versailles, în mai 1999. De asemenea, formația a mai înregistrat și alte albume cu muzică otomană, printre care: „Tarab-ı Kevse”r (Kevserî Mecmûası’ndan Seçmeler 1) (2017) și „Saray ve Musiki” (2021).

Grupul își continuă activitățile cu sprijinul Institutului Francez de Studii Anatolice din Istanbul și al muzicologului american Walter Feldman și continuă să susțină concerte în țară și în străinătate.

  1. The Neoclassical Ensemble of Tehran, conducător muzical Arash Mohafez

Arash Mohafez este interpret la santur și a studiat la Universitatea din Soureh, Teheran (Iran). Este doctor în etnomuzicologie a Universității Paris-X. A publicat mai multe studii tematice și a înregistrat mai multe albume cu muzică orientală, inclusiv cu cea a lui Dimitrie Cantemir. Este fondatorul ansamblului Neoclassical.

Componență:

  • Fikret Karakaya – Çeng
  • Kemal Caba – kemânçe
  • İhsan Özer – Santur
  • Ahmed Şahin – ney
  • Serap Çağlayan – kanun
  • Akgün Çöl – şehrud
  • Furkan Resuloğlu – tanbur
  • Bekir Baloğlu – ud
  • Kamil Bilgin – daire et kudüm.

În ciuda influenței lor incontestabile asupra tradițiilor muzicale din Orientul Mijlociu, Asia Mică și Asia Centrală, compozițiile maiestuoase ale vechii muzici clasice persane au dispărut complet în secolul al XVIII-lea. Principalele motive pentru această dispariție se regăsesc în contextul social, politic și religios al Iranului în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, care a fost deosebit de nefavorabil pentru dezvoltarea artei muzicale.

Absența practicii transcripției muzicale în Iran înainte de secolul al XX-lea, de asemenea, a făcut imposibilă reconstituirea acestei tradiții bogate cu rădăcini antice: arta persană a compoziției metrice clasice.

Dar știm astăzi că, de-a lungul secolelor al XVI-lea și al XVII-lea, în urma războaielor dintre Imperiul Otoman și Imperiul Persan Safavid, un număr mare de muzicieni persani au fost transferați de sultanii otomani la curtea din Istanbul, unde o parte considerabilă a lucrărilor lor a fost transcrisă în mai multe manuscrise otomane, inclusiv cele ale lui Ali Ufki Bey în secolul al XVII-lea, prințul Dimitrie Cantemir și Kevseri în secolul al XVIII-lea.

Ansamblul Neoclassical din Teheran, fondat de Arash Mohafez în 2011, are scopul de a reînvia această moștenire. Astfel, reconstruirea repertoriilor persane păstrată în tradiția otomană face posibilă auzirea, după câteva secole de uitare, compoziţiile care răsunau cândva în palatele din Isfahan şi Istanbul. Totodată, ansamblul dorește să promoveze compoziții contemporane, ale tinerei generații neoclasice iraniene, inspirate din această moștenire.

Compozițiile propuse de Ansamblul Neoclassical din Teheran sunt aranjamente muzicale ale lui Arash Mohafez, într-o abordare contemporană originală, și sunt cântate alternativ cu improvizaţii ale soliştilor ansamblului.

  • Farid Kheradmand (bendir)
  • Samer Habibi (kamanche)
  • Saeid Nayeb Mohammadi (’ud)
  • Ehsan Abedi (ney)
  • Nima Noury (tar)
  • Armand Bahri (santur bass)
  • Arash Mohafez (santur).
  1. Ansamblul de muzică veche Anton Pann (București), conducător muzical Constantin Răileanu

Constantin Răileanu are studii de licență în teologie (2001) și muzică (2006 și 2007). În anul 2014 a absolvit studiile doctorale în cadrul Universității Naționale de Muzică din București, cu teza „Paradigme sistemico-diastematice în muzica bizantină” – o analiză a sistemelor intonaționale orientale. În prezent este doctorand al Universității „Aristotel” din Tesalonic, cu teza „Analogion and Icon” – o analiză semiotică și fenomenologică a relației sunet-semn-culoare.

Este coordonatorul Ansamblului „Anton Pann” (din 2003), iar din anul 2006 este președintele Asociației pentru Cultură și Tradiție „Anton Pann”. Din anul 1998 este coordonatorul Grupului Vocal de Muzică Bizantină „Anton Pann”. Începând cu anul 2007, este membru al Universității Naționale de Muzică București, Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală, Departamentul de Studii Masterale, Specializarea Muzică bizantină. A publicat mai multe studii și articole tematice și a înregistrat mai multe CD-uri cu muzică veche românească.

De la înființare, Ansamblul „Anton Pann” a susținut recitaluri în săli consacrate, precum și în Ateneul Român sau în Sala Radiodifuziunii Române din București, dar și în locuri informale. Concertele au avut loc în București și în alte orașe din țară, precum: Craiova, Sibiu, Cluj-Napoca, Târgu-Mureș, Brașov, Iași, Timișoara, Galați, Constanța, Pitești, Slobozia, Vaslui, Cugir, Focșani.

Ansamblul Anton Pann aduce pe scenă frumusețea muzicii clasice românești și a fost bine primită și de publicul din străinătate, concertând la Marrakech, Madrid, Londra, Krakovia, Wroclaw, Veneția, Bologna, Reggio Emilia, Istanbul, Izmir, Ankara, Atena, Navplio, Chișinău, Bruxelles etc.

De asemenea, muzica lor este foarte apreciată în Turcia, unde au fost invitați frecvent și unde au un grup de fani fideli – au susținut trei concerte la Ankara, la inițiativa Institutului Yunus Emre, Universitatea Hacetepe și Comisia Uniunii Europene din Turcia; trei concerte la Istanbul, la inițiativa Institutului Yunus Emre și a Institutului Cultural Român, alături de primăria Beyoglu; un concert la Izmir, la inițiativa Comisiei Uniunii Europene în Turcia. De asemenea, Ansamblul a apărut în trei emisiuni TV difuzate pe TRT Music.

În 2010, ansamblul a fost reprezentantul României în proiectul „De la mame, pentru mame” – care a avut loc la Chișinău, Republica Moldova. Mai mult, a prezentat opera marelui Dimitrie Cantemir cu ocazia sărbătoririi a 340 de ani de la naștere, într-un concert organizat de Consulatul Turciei și Institutul Yunus Emre din Constanța.

În 2014, a participat la proiectul „Călătoria lui Dimitrie Cantemir”, unde a organizat și susținut trei concerte la Ankara și Istanbul. În același an au fost invitați de Universitatea Hacetepe și Ambasada României să susțină două concerte la Ankara și un concert la Istanbul.

În 2015, ansamblul a fost desemnat ca reprezentant al României la evenimentele organizate cu ocazia Zilei Europene, susținând două concerte la Ankara și Izmir. 2015 este anul care a adus primul turneu în toată țara, cu proiectul Unicorn, în care au cântat alături de mari muzicieni: Derya Turkankemence, Emmanuel Hovhannisyanduduk, Vincent Segalcello. Proiectul a beneficiat de sprijinul Institutului Yunus Emre, Turcia. De asemenea, anul 2015 a adus două nominalizări: Premiile Brâncoveanu și Premiile AFCN, iar în anul 2016, pe lângă numeroasele concerte din țara noastră, au participat și la Premiile ARHITEX. În 2017 a participat la o rezidență artistică în Marrakech, la invitația Institutului Cultural Francez din Marrakech și a Maison Dennise Masson, având și sprijinul ICR, unde a colaborat cu unul dintre celebrii chitariști marocani – Mahmoud Chouki – și alți muzicieni. Rezultatul acestei rezidențe a fost crearea proiectului Kira Kiralina, care a inclus două concerte în Marrakech, bine primite de public. În anul 2018, ansamblul Anton Pann a înregistrat spectacolul integral Cantemir. Este un proiect foarte important, fiind o premieră absolută: toate cele 18 melodii autentice create de Cantemir au fost înregistrate cu acest prilej.

Componență:

  • Alexandru Stoica – oud
  • Sabin Laviniu Penea -vioară
  • Nițescu Andrei- cello
  • Constantin Răileanu – voce, kanun
  • Emmanuel Hovhannisyan – duduk
  • Ziya Tabassian – percuție (tombak, bendir)
  • Murat Salim Tokaç – tanbur, ney
  • Ghassan Bouz – percuție (bendir, riq)
  • Leonidas Palaskas – inginer de sunet

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.