Transportul public de persoane trebuie să fie făcut conform legii, transmite Primăria prin intermediul unui comunicat de presă.
Primăria Municipiului Iași susține ca transportul în regim de taxi și de închiriere (precum UBER) să fie făcut doar în conformitate cu prevederile legislației în domeniu. Singura relație a municipalității cu serviciul de taximetrie este cea asigurată prin Autoritatea de Autorizare din cadrul Primăriei Municipiului Iași, care, potrivit Legii nr. 38 / 2003 cu modificările și completările ulterioare, are competențe doar în ceea ce privește autorizarea în transportul în regim de taxi, nu și în cel de închiriere (precum UBER).
Conform prevederilor Ordonanței de Urgență de Guvernului nr. 21 / 2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 38 / 2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, atribuțiile referitoare la autorizarea, efectuarea și controlul transportului în regim de închiriere (precum UBER) sunt exercitate de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier.
Conform legislației în vigoare, șoferii companiilor de ride sharing trebuiau să obțină certificările necesare de la ARR pentru a practica activități de transport în regim de închiriere până la data de 1 noiembrie 2019, dar acest termen a fost prelungit până la 1 februarie 2020. Pentru nerespectarea art. 7 din Legea nr. 38/2003 („Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se poate executa numai de transportatori autorizaţi”), sancțiunile sunt de 25.000 – 50.000 lei.
În cazul utilizării unui autoturism pentru transportul public de persoane fără ca acesta să deţină autorizaţie taxi sau, după caz, copie conformă (UBER – transport în regim de închiriere) ori dacă aceste documente au valabilitatea depăşită sau nu sunt conforme cu transportul efectuat, odată cu aplicarea sancţiunii contravenţionale prevăzută de lege, se suspendă dreptul de utilizare a autoturismului respectiv pentru șase luni.
Suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului, în cazul utilizării unui autoturism pentru transportul public de persoane fără ca acesta să deţină autorizaţie taxi sau, după caz, copie conformă (UBER – în cazul transportului de persoane în regim de închiriere) se realizează prin reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare de către agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române care au calitatea de poliţişti rutieri.
Suspendarea notificată a dreptului de utilizare a autoturismului încetează, iar plăcuţele cu numărul de înmatriculare şi certificatul de înmatriculare se restituie, la cerere, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- a) au trecut cel puţin 30 de zile de la data procesului-verbal de reţinere;
- b) se depune dovada achitării amenzii contravenţionale.
După epuizarea unui termen notificat de suspendare a dreptului de utilizare a autoturismului, dacă nu se face dovada achitării amenzii contravenţionale, se notifică deţinătorului prelungirea suspendării pentru încă 6 luni.