În comuna Sireţel, persoanele cu nevoi speciale nu mai primesc, de câteva luni, nici indemnizaţia de însoţitor, nici alocaţia de hrană.
Deşi legea privind finanţele publice locale prevede un termen maxim de 45 de zile pentru adoptarea bugetului local, acest lucru nu s-a întâmplat în comuna Sireţel, din cauza neînţelegerilor viceprimarului Gelu Şpaiuc cu primarul localităţii, Gheorghe Ancuţa.
În declarația sa, primarul precizează că deşi bugetul a fost întocmit în urma consultărilor cu toate părţile implicate, întrunirea aleşilor locali s-a transformat într-o atmosferă tensionată, iar Gelu Şpaiuc a părăsit-o fără să aprobe bugetul. „Primarul propune bugetul, dar eu le-am zis consilierilor din PNL că, dacă grupul PSD vine cu amendamente, le aprobăm. S-a refăcut bugetul după cum a vrut viceprimarul, dar nici aşa nu a vrut şi a plecat de la şedinţă. Vom merge la prefect, să convocăm o nouă şedinţă”, a spus primarul Gheorghe Ancuţa.
În apărarea sa, Şpaiuc a recunoscut că au căzut la o înţelegere asupra formei proiectului de buget, fiind incluşi bani pentru norma de hrană şi pentru asistenţii sociali, dar şi alte proiecte pentru dezvoltarea comunei, însă atitudinea primarului l-a determinat să părăsească şedinţa. „Ne-am dus să dezbatem bugetul şi să îl aprobăm, dar a început să urle primarul la noi, pur şi simplu nu am putut avea un dialog cu el. Săptămâna viitoare vom stabili ceea ce vom face”, a spus Gelu Şpaiuc.
La începutul acestui an, cheltuielile prin care statul ar trebui să le asigure indemnizaţiile lunare şi salariile asistenţilor personali au fost mutate în sarcina autorităţilor locale.
Prezentă la sediul primăriei, o ieşeancă cu dizabilităţi din Sireţel a declarat că nu a primit banii pentru asistenţă personală din luna mai, iar alocaţia de hrană care care s-a dat de la 1 ianuarie pentru toţi însoţitorii din ţară şi toţi angajaţii care lucrează la stat nu a fost primită. „Suntem prinşi într-o luptă a primarului cu viceprimarul, fără să avem nicio vină. Nu aprobă bugetul, nu au de unde să ne dea salariile. Asta este explicaţia primarului, că viceprimarul nu vrea să semneze. Dar el nu semnează pentru că a găsit multe nereguli şi nu vrea să fie condamnat pe nedrept pentru nişte nereguli pe care le-a făcut primarul de fapt.”, a menţionat ieşeanca.
Ministrul Muncii şi Justiţiei Sociale, Marius Budăi, a declarat ieri că Guvernul va aloca, la rectificarea bugetară programată a avea loc săptămâna viitoare, fonduri pentru plata indemnizaţiilor persoanelor cu dizabilităţi.
Potrivit acestuia, Executivul va repartiza sumele unităţilor administrativ- teritoriale, astfel încât acestea să ajungă în cel mai scurt timp la beneficiari. „La Ministerul de Finanţe, prin finanţele publice locale, s-a făcut o centralizare a tot ceea ce înseamnă funcţionarea unităţilor administrativ- teritoriale, pe două coloane, inclusiv plata persoanelor cu dizabilităţi. Imediat după rectificarea bugetară, printr-o hotărâre de guvern, sumele vor fi repartizate dintr-un buffer existent în bugetul Ministerului de Finanţe de 1,4 miliarde de lei pentru toată ţara.”, a afirmat Budăi.
El admite că sunt primării care au întârzieri mari la plata indemnizaţiilor pentru persoanele cu dizabilităţi, însă consideră că aceste întârzieri au apărut din cauza administraţiilor locale. „Primarul avea posibilitatea să solicite Consiliului Judeţean, iar Consiliul Judeţean avea sumele la dispoziţie. Dacă nu a solicitat, nu i s-a dat. Asta e rea voinţă”, a adăugat ministrul Muncii.