Acum 35 de ani, de 1 Mai, Iașul avea parte de primele troleibuze

0
685

Chiar dacă astăzi troleibuzul nu mai este prezent pe străzile Iaşului, povestea sa, scrisă începând cu data de 1 mai 1985, trebuie spusă din când în când, ca omagiu pentru cei care au visat încă din 1947 să dea oraşului un alt element de modernitate – după ce înaintaşii aduseseră pe uliţele târgului moldav iluminatul şi tramvaiul electric, asigurându-i locul printre oraşele civilizate ale Europei şi lumii – dar şi pentru cei care au reuşit, într-o perioadă extrem de dificilă din punct de vedere economic şi politic, să dea viaţă visului postbelic, punând în circulaţie, acum 35 de ani, primele troleibuze, pe traseul Păcurari – Piaţa Independenţei.

Scurtă cronologie
Traseele
> 1 mai 1985 – este dat în exploatare primul traseu de troleibuz, 41: Păcurari – Piaţa Independenţei
> 1985 – se înfiinţează traseul 45: Păcurari – Târgu Cucu – Tudor Vladimirescu
> 1986 – se înfiinţează traseul 42: Piaţa Independenţei – Tudor Vladimirescu – Pasaj Socola – Hlincea
> 1986 – se înfiinţează traseul 46: Piaţa Independenţei – Tudor Vladimirescu – Bucium
> 1986 – se înfiinţează traseul 43: Piaţa Independenţei – Tudor Vladimirescu – Pasaj Socola – CUG I
> 1986 – se înfiinţează traseul 44: Piaţa Dacia – Mircea cel Bătrân – Frumoasa – CUG I > 1986 – este desfiinţat traseul 41 – la începutul anilor ’90 este desfiinţat traseul 42

> 1994 – se înfiinţează traseul 47: Piaţa Eminescu – Tudor Vladimirescu – bd. Chimiei – Tătăraşi – Ciurchi
> 1995 – se prelungeşte traseul 47, pe malurile Bahluiului, iniţial până în Podu Roş, apoi, în acelaşi an, până la Piaţa Alexandru cel Bun (o ultimă prelungire s-a realizat ulterior până la Piaţa Dacia, folosindu-se infrastructura traseului 44)
> 1995 – este înfiinţat traseul 42: Tudor Vladimirescu – Târgu Cucu – Triumf
> 1995 – demarează lucrările pentru introducerea troleibuzelor pe tronsoanele Cotnari – Podu Roş şi Podu Roş – Pasaj Nicolina – str. Libertăţii, abandonate în final din lipsă de fonduri; infrastructura de pe tronsonul Podu Roş – Pasaj Nicolina va fi utilizată abia în 2002, când s-a realizat linia de troleibuz Anastasie Panu – Podu Roş – CUG II
> 1996 – traseul 42 este prelungit până la Agronomie > 1998 – este desfiinţat traseul 47, ca nerentabil; o parte a reţelei va fi utilizată în 2002 la construcţia liniei Anastasie Panu – Podu Roş – CUG – la începutul anilor 2000 este desfiinţat traseul 45, după o serie de perioade de suspendare, când fie ambele trasee 43 şi 46, fie doar traseul 43 au/a avut parcursul prelungit până în Păcurari
> 2002 – se înfiinţează traseul 41: Copou – Târgu Cucu – Podu Roş – CUG II
> 2003 – este suspendată circulaţia troleibuzelor pe traseul 44, din cauza concurenţei neloiale a operatorilor privaţi de maxi-taxi
> 2005 – troleibuzele de pe traseul 46 sunt înlocuite cu microbuze
> 2005 – sunt retrase troleibuzele de pe traseul 42 şi înlocuite cu microbuze în 2006 > 2005 – troleibuzele de pe traseul 41 sunt înlocuite cu autobuze
> 2006 – sunt reintroduse pentru scurt timp troleibuzele pe traseul 44, prelungit de la CUG I până la CUG II
> 3 martie 2006 – ultima zi de circulaţie a troleibuzelor la Iaşi, pe traseul 43, Păcurari – Tudor Vladimirescu – CUG I, deservit din ziua următoare de autobuze Reţeaua de troleibuz din Iaşi a însumat de-a lungul timpului aproximativ 80 km cale simplă şi a fost alimentată cu energie de 9 dintre cele 10 substaţii de redresare.

Parcul de troleibuze
> 1984-1987 – se achiziţionează 43 de troleibuze noi DAC 117E (32) şi DAC 117EA (11)
> 1986 – sunt preluate de la I.T.C. Constanţa 6 troleibuze DAC 112E, utilizate pentru transportul călătorilor, şi de la I.T.B. Bucureşti 4 troleibuze de acelaşi tip, adaptate pentru transport de marfă. Acestea sunt utilizate la Iaşi o scurtă perioadă de timp pentru şcolarizarea şoferilor şi transportul de mărfuri între depozitele de pe bulevardul Ilie Pintilie – Poitiers în prezent – şi diverse magazine din oraş
> 1988 – sunt preluate 2 troleibuze DAC 117EA de la I.T.B. Bucureşti
> 1993-1997 – sunt achiziţionate 14 troleibuze Rocar 217E, 11 Rocar 212E şi unul de tip Rocar E 312 dotat cu chopper (echipament electronic de control al tracţiunii ce oferă, printre altele, posibilitatea de recuperare a energiei la frânare, rezultând, astfel, costuri mai mici de exploatare), toate noi
> 2001 – sunt achiziţionate 9 troleibuze rulate Škoda 14Tr08/1 de la Brno (Cehia), dotate cu chopper – în perioada 2002-2005 sunt transformate în troleibuze solo, în cadrul RATC, 14 troleibuze articulate (5 DAC 117E, 3 DAC 117EA şi 6 Rocar 217E), pentru reducerea costurilor de exploatare şi întreţinere
> 2003 – sunt achiziţionate 3 troleibuze rulate de la Plzeň (Cehia) – 2 tip Škoda 14Tr08/6 şi unul tip Škoda 14Tr07, dotate cu chopper – şi încă unul pentru piese de schimb

În prezent, istoria troleibuzului ieșan se păstrează vie prin intermediul expoziției fotografice permanente și a troleibuzului Rocar 212E din incinta Muzeului Transportului Public Iași. Cu o istorie scurtă, de numai 21 de ani, troleibuzul ieșean a scris o filă importantă în dezvoltarea transportului electric local.

Sursa Asociația Pasionaților de Transport Public Tramclub Iași

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.