Noi reguli de călătorie în Marea Britanie de la 1 ianuarie 2021. Ce condiții vor respecta românii? E nevoie de pașaport pentru Anglia?
Marea Britanie va introduce noi condiţii de călătorie pentru cetăţenii români, începând de la 1 ianuarie 2021. Care sunt urmările Brexit care ne afectează.
“Conform noilor reglementări anunţate de Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, începând cu 1 ianuarie 2021, cetăţenii români vor putea intra pe teritoriul Regatului Unit pentru şederi de scurtă durată (ex. în scop turistic, în vizită etc.) pentru o perioadă de până la 6 luni într-un an, fără a avea nevoie de o viză de intrare. Cu toate acestea, cetăţenii români care doresc să muncească în cele 6 luni trebuie să obţină, în prealabil, o viză de intrare”, a comunicat Ministerul român al Afacerilor Externe.
Un vizitator poate intra în Marea Britanie de mai multe ori în această perioadă, dar nu poate ajunge să locuiască efectiv în Marea Britanie prin mecanismul vizitelor repetate sau continue. Vizitatorii pot merge în vacanţe, participa la şedinţe şi conferinţe sau participarea la cursuri scurte.
După Brexit, de la 1 ianuarie 2021, orice persoană din afara țării care vrea să muncească în Marea Britanie trebuie să îndeplinească anumite cerințe. Nu există un plafon maxim pentru numărul de persoane care pot face cerere pe Traseul muncitorilor calificaţi.
Pentru a fi eligibili pentru această viză solicitanţii trebuie să arate că:
• Au o ofertă de muncă – susţinută de un sponsor agreat de Ministerul de Interne – la nivelul de calificare corespunzător, din partea unui angajator cu sediul în Marea Britanie;
• Au obţinut salariul minim corespunzător calificării (adică 25.600 GBP sau salariul actual pentru locul de muncă efectiv, oricare dintre cele două va fi cel mai mare);
• Stăpânesc limba engleză la nivelul mediu B1 (aşa cum este definit în Cadrul Comun European de Referinţă pentru limbi străine).
Dacă solicitantul câştigă între 20.480 de lire sterline (pragul minim de salariu pentru toţi muncitorii calificaţi) şi 25.600 GBP este posibil să facă totuşi cerere de viză pentru Muncitori Calificaţi „dând la schimb” puncte pentru anumite caracteristici ca să se încadreze în cerinţa salariului. Este posibil de exemplu să dea puncte la schimb dacă:
• Are un loc de muncă într-un domeniu care suferă de lipsă de forţă de muncă;
Are un doctorat într-un subiect relevant pentru locul de muncă;
• Este nou-venit pe piaţa muncii din Marea Britanie (cerinţa salariului pentru nou-veniţi va fi cu 30% mai scăzută decât cea pentru muncitori cu experienţă indiferent de domeniu, până la limita inferioară de 20.480 GBP).
Până pe 1 octombrie 2021 cetăţenii UE pot intra în Marea Britanie cu paşaport sau document naţional de identitate aşa cum o fac şi acum.
Începând cu 1 octombrie 2021, cetăţenii UE, SEE şi Elveţiei vor avea nevoie de paşaport pentru a călători în Marea Britanie. Cu toate acestea, cetăţenii UE, SEE şi Elveţiei ale căror drepturi sunt protejate prin Acordul de Retragere, de exemplu cei care intră sub incidenţa Programului de Înregistrare a Cetăţenilor UE (EU Settlement Scheme) şi a prevederilor privind micul trafic de frontiera (muncitorii la frontieră) vor putea să călătorească în Marea Britanie folosind documentele naţionale de identitate până la 31 decembrie 2025 cel puţin.
Intrarea pe teritoriul Marii Britanii se va face în baza cărţii de identitate doar până pe 30 septembrie 2021, ulterior fiind necesar paşaport.
“Până la data de 30 septembrie 2021 inclusiv, intrarea pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord se va putea realiza în baza paşaportului sau a cărţii de identitate româneşti valabile, iar ulterior acestei date se va putea călători doar pe baza paşaportului valabil (paşaport simplu electronic, paşaport simplu temporar)”, transmite MAE.
În lipsa unui acord, Marea Britanie nu va mai face parte din Zona de Aviaţie Comună Europeană (ECAA) – cea mai mare piaţă liberalizată de aviaţie din lume care dă drepturile pline de operare în spaţiul european pentru transport de pasageri dinspre Regatul Unit către alte ţări europene.
Libertăţile prevăzute de ECAA permit între altele dreptul de a ateriza în alte ţări din motive tehnice, de a face escală într-o ţară şi a prelua pasageri pentru a-i transporta într-o a treia ţară, dar şi a face curse interne pe teritoriul altei ţări. De la 1 ianuarie 2021, licenţele operatorilor aerieni britanici devin invalide în UE, astfel că aceştia ar putea fi obligaţi să-şi mute afacerea într-una din ţările blocului comunitar pentru a beneficia în continuare de drepturi depline. Toate certificările, licenţele şi înmatriculările piloţilor, pieselor şi aeronavelor vor trebui revalidate într-o ţară membră UE.
Ministrul britanic al Transporturilor Grant Shapps a declarat că se aşteptă ca UE să prezinte măsuri pentru situaţii neprevăzute – pe care Londra le va respecta la rândul său- dar că Marea Britanie amână pentru a obţine anumite „flexibilităţi suplimentare rezonabile”.
Vicepreşedintele pentru regiunea Europa a Asociaţiei Internaţionale de transport aerian Rafael Schvartzman a declarat în cadrul unei conferinţe de presă că ar fi opţiunea preferată, altfel Marea Britanie ar trebui să încheie acorduri bilaterale cu fiecare ţară membră în parte, adică „o situaţie foarte dramatică cu care nu ne aşteptăm să ne întâlnim”.
Marea Britanie a realizat acorduri cu SUA, cu Israel, Canada, Norvegia şi Elveţia, potrivit bzi.ro.
Există încă anumite semne de întrebare referitor la industria aviatică şi dacă aceasta va fi inclusă într-o înţelegere privind relaţiile viitoare dintre UE şi Marea Britanie. Deocamdată analiștii spun că nu se așteaptă ca impactul Brexitului să aducă probleme în circulația avioanelor.