În barcă şi cu plasa în mână, 15.000 de persoane au participat până acum în proiectul „Plastic Whale”. Biletul costă 25 euro. „Se distrează simţindu-se utili.”
Apele din Amsterdam sunt curăţate, de deşeurile din plastic, de turişti, care plătesc pentru a face acest lucru. „Pare incredibil, dar oamenii sunt încântaţi”, explică Marius Smit, în vârstă de 45 ani, fondator al Plastic Whale, „prima companie specializată de pescuitori de plastic”: o întreprindere socială care are misiunea ambiţioasă de a reduce poluarea, îmbinând profitul cu plăcerea.
O idee care a atras până acum 15.000 de persoane. Acestea s-au urcat într-o barcă electrică colorată care le-a condus de-a lungul kilometrilor de canale pe care a fost construit oraşul olandez. Dar, în periplul lor, nu s-au limitat doar la aprecierea peisajului şi a istoriei oraşului, ci au coborât şi plasele să „pescuiască” pungile, capacele şi sticlele din plastic. „O pradă din care obţinem produse noi care demonstrează că plasticul nu este doar un deşeu, ci poate deveni şi o materie primă excelentă.” Plastic Whale a folosit plasticul pescuit din canale pentru a confecţiona mobilier de birou. Prima colecţie a fost inaugurată în luna februarie şi constă dintr-o masă, scaune, o lampă şi un panou acustic.
Marius Smit povesteşte despre drumul parcurs pentru a crea compania. Totul a început după o călătorie în jurul lumii: „Aveam 30 de ani şi am văzut cele mai frumoase colţuri ale planetei poluate. M-am gândit că trebuie să fac ceva”, relatează el în clipul video Plastic Mission de pe pagina web Plastic Whale. În 2011, şi-a făcut curaj şi s-a apucat de lucru. Dar transformarea imposibilului în realitate s-a produs cu ajutorul reţelelor de socializare. „Mai întâi am lansat o provocare, cerând ajutor pentru a construi o barcă. Apoi am început să curăţ canalele, petrecând zile întregi îmbibat cu apă şi implicând prietenii.”
O iniţiativă care, după şase ani, a devenit călătoria preferată pentru turiştii din Amsterdam cu inimă verde. Sosesc din toată lumea şi sunt de toate vârstele. Sunt diferiţi, dar împărtăşesc dorinţa de a rezolva o problemă: cele opt milioane de tone de plastic care ajung în fiecare an în oceane. Biletul pentru o călătorie de două ore de pescuit deşeuri costă 25 de euro, include băuturi şi o gustare, plus un ghid pentru colţurile mai puţin cunoscute ale capitalei Olandei.
„Să reuşeşti să-i implici pe toţi” – acesta este secretul succesului lui Smit. „La bord, ei simt că fac ceva util, deoarece adesea persoanele care îi observă de pe mal le dau satisfacţie aplaudându-i şi mulţumindu-le”.
Astfel, începând cu 2011, pescuitorii de plastic au reuşit să recupereze 146.000 de sticle şi 3.000 de sacoşe din plastic care au fost folosite pentru a construi nouă bărci noi. Astăzi Plastic Whale are 12 angajaţi şi 40 de căpitani de „pescador”, a deschis o sucursală în Rotterdam şi are planificat să facă acelaşi lucru în Bangalore, India, unde „sărăcia şi deşeurile merg mână în mână”.
O parte din profit este investită într-o fundaţie care organizează proiecte educative pentru şcoli şi universităţi. Smit poate zâmbi mulţumit, chiar dacă nu este totul atât de uşor precum reiese din acest articol. Nu este uşor cu doi copii şi cu o ipotecă de plătit, dar un eventual faliment nu-l deranjează. Dimpotrivă, el şi-l doreşte: „Existăm pentru a rezolva o problemă şi dacă nu mai este nevoie de noi înseamnă că am reuşit să ne atingem scopul: o lume scăpată de plastic”.
Sursa: Epoch Times