Echipa managerială a Inspectoratului Școlar Județean Iași și-a schimbat prioritățile. Pe lângă preocuparea pentru calitatea educației în școala tradițională românească, își dorește să preia exemplul modelului suedez, în ceea ce privește continuitatea dintre școală și societate.
A devenit deja o tradiție la Iași ca, în fiecare an, directorii din unitățile de învățământ preuniversitar să se întrunească într-o consfătuire de bilanț, pentru a face o analiză sistemică a procesului educațional din anul precedent, evidențiind reușitele, disfuncționalitățile și optimizările acestuia. Biblioteca Centrală Universitară din Iași a fost gazda evenimentului.
Agenda acestei consfătuiri anuale a inclus mai multe chestiuni, printre care merită de enumerat: Învățământul românesc în context național și local/contextul european; Rezultatele elevilor la examenele naționale(evaluarea națională și examenele de BAC); Admiterea în clasa a IX-a. Au fost prezenți mai mulți participanți, printre care: Genoveva Aurelia Farcaș, Inspector Școlar General I.S.J.Iași; Mihaela Mariana Țura, Bogdan Gabriel Bârzoi– inspectori școlari generali adjuncți; Corneliu Ilie, Gabriela Conea, Irina Florian – inspectori I.S.J.Iași, precum și alți invitați.
O prioritate a I.S.J. Iași, a declarat Genoveva Aurelia Farcaș, este creșterea standardelor educaționale pentru ca școala să devină captivantă, continuă și coerentă. În acest sens, se mizează pe profesorii motivați și bine pregătiți din sistem, care fac un efort continuu în eficientizarea demersului didactic. De asemenea, o prioritate a școlii moderne, în viziunea echipei manageriale a I.S.J Iași, sunt directorii-lideri de instituții care trebuie să gestioneze corect diverse situații neprevăzute și provocări într-o societate mereu în schimbare.
Directorii unităților de învățământ preuniversitar trebuie să devină și manageri profesioniști care vor accesa proiecte cu finanțare europeană. Prin intermediul lor, societatea românească poate contribui la prevenirea și combaterea sărăciei sau a excluziunii sociale. Un director-lider trebuie să aplice strategii manageriale și educaționale concrete, eficiente pentru a raporta sistemul de educație națională la cel european.
Deci domeniile prioritare ale școlii ieșene, astăzi, sunt: implementarea unui proces didactic modern și eficient, reflectat în progres școlar și procentaje ridicate de promovabilitate la examenele naționale; îmbunătățirea frecvenței elevilor din mediul rural și urban; reducerea abandonului școlar.
Programul „Școală după școală” este, în continuare, eficient în procesul instructiv-educativ și are un impact pozitiv atât pentru elevi, cât și pentru părinți, consideră funcționara. Aici, putem menționa părinții ca un partener care are un impact puternic în derularea procesului educațional. Echipa I.S.J. Iași își propune să modernizeze arest program, pentru a fi la îndemâna elevilor, ca un instrument flexibil de învățare și de îmbunătățire a situației la învățătură.
Iașul este iarăși fruntaș printre alte județe ale țării, ocupând locul doi la nivel național, în anul școlar 2017-20018. Din 5263 de candidați înscriși – 81,11% au susținut examenele naționale – mai mare decât procentajul mediu de promovabilitate pe țară. Acest frumos rezultat, susține Inspectoratul, se datorează și calificării corpului profesoral.
Cu toate acestea, în învățământ mai există destule probleme acute care nu au amânare: manuale pline de greșeli grave la început de an școlar; lipsa alimentației școlarilor; renovarea clădirilor avariate neterminată, lipsa unei baze materiale moderne în majoritatea școlilor din județ, stiluri desuete de predare-învățare etc.
Aceste hibe cronice ale Școlii ieșene rămân din nou în seama directorilor și corpurilor didactice, care trebuie să facă față nevoilor societății moderne cu care nu țin pasul.
Un reportaj de Elena Godzin