Există extrem de multă psihologie în spatele jocurilor de noroc – multă, deloc întâmplătoare și fără coincidențe, una care se axează pe popularizarea unor jocuri și care este rezultatul multor ani de studiu. Acum, nu că am vrea să spargem un mit sau să îți schimbăm vreo părere, dar trebuie să îți spunem că dacă ai senzația că toate deciziile tale îți aparțin, atunci trebuie să îți spunem că multe dintre acestea sunt luate deja de altcineva, fără ca măcar să îți dai seama.
Ne referim aici la cele mai multe artificii de marketing și jocuri mentale, care îți induc anumite stări, contexte și situații, cât să crezi că ești în control, doar că automat să vină la pachet și cu multe conștientizări. Nu este nimic complicat, nu-ți face griji, vom detalia mai jos tot ce ține de psihologia jocurilor de noroc, ca să îți dai seama că acest joc al necunoscutului este unul care te ademenește și cucerește în egală măsură.
Sigur, nu spunem că ești furat, ci doar că ești cumva păcălit de ceea ce este altfel decât este, la antiteza dintre realitate și aparență, la ce detalii se apelează,l când vine vorba despre păcănele gratis, ca să fie totul mai interactiv, mai atrăgător.
Impactul Culorilor
Aceste detalii contează la absolut orice joc de noroc, cu atât mai mult la jocurile de păcănele unde sesiunile sunt scurte, așa că trebuie să existe o compensare. Și da, nimic nu este întâmplător, că fiecare culoare reprezintă ceva și este aleasă strategic cât pentru a exista o utilizare pentru – dacă vrei câteva exemple, îți spunem că:
- roșul înseamnă entuziasm și te activează pentru a acționa cât mai rapid, fără să stai prea mult pe gânduri, poate chiar să îți asumi și câteva riscuri.
- albastrul invită, indirect, la calm și relaxare, astfel că acolo unde această culoare se ivește poate fi vorba despre ceva te face să aștepți răbdător, cât pentru a-ți veni rândul la premiul cel mare
- auriul înseamnă lux și rafinament, în cazul jocurilor de păcănele fiind vorba despre bogăție, astfel că te face în mod inconștient să crezi că ești marele câștigător, că aici este o ocazie pe care nu o poți rata.
Impactul și rolul sunetelor
Dacă te afli într-un cazino fizic, o să observi că nu prea mai ai nevoie de vreo altă muzică, atunci când pe fundal se aud zgomote atât de sugestive, de la zumzete între clienți, la urale de fericire, la aruncări de zaruri, felicitări sau frustrări care anunță fie câștiguri, fie pierderi. Lucrurile sunt ceva mai complexe în cazul cazinourilor online, unde se poate improviza cu ușurință – dacă asculți cu atenție o să observi că totul este ales cât să fie cât mai ușor de adaptat pentru tema sloturilor.
Însă la fel de important este că fiecare din și buzz este doar o mișcare anticipată. Uite, că să îți faci o idee:
- melodiile care anunță că ai câștigat sunt unele dinamice și vesele, care te fac să te simți ca un adevărat campion, indiferent de valoarea premiului, tocmai ca să îți mângâie orgoliul
- sunetele de teasing, acelea când ești cu jocul în așteptare sunt unele care escaladează și care te fac să fii cât mai nerăbdător
- zgomotul ambiental este cel care se obține atunci când se aud pe fundal monede căzând, vorbărie, încântare, râsete
Efectele Sonore și Cogniția
Disonanța cognitivă este un fenomen care te încurajează să faci pariuri, fiind de altfel și cel mai mare efect psihologic cu care ești manipulat la jocurile de noroc. În cazul sloturilor, se pare că ești făcut să crezi că ai castigat, chiar dinainte de a juca și chiar fără a fi unul dintre cei care înscriu vreun premiu. Concret, la nivel psihologic, totul funcționează pentru că atunci când ai câștigat, tinzi să crezi că norocul tău va continua, în ciuda faptului că cel mai probabil acest lucru nu se va întâmpla.
Cazinourile folosesc algoritmi foarte sofisticați pentru a decide ce simboluri apar atunci când rotești rolele, iar anumite combinații de simboluri pot fi programate să apară mai des decât altele, creând un fals sentiment de probabilitate. Astfel, jucătorii devin convinși că trebuie să obțină o victorie mare în orice moment, așa că o să continus să joace în speranța că vor fi câștigători. În plus, sloturile se folosesc și de conceptul cunoscut că LDW – losses disguises as wins – adică simbolurile cu plată redusă sunt făcute să arate ca cele de mare valoare.
Designul Interfeței și Comportamentul Jucătorilor
Nimic nu este lăsat la voia întâmplării atunci când vorbim despre jocurile de păcănele. Pe lângă detalii care țin de culori și muzică, este extrem de important și cum se prezintă totul, astfel că designul, cu tot ce implică animații și estetică, totul joacă un rol extrem de important. Scopul principal în complexitatea proiecției jocului de păcănele este să îl facă pe jucător să continue să joace și să revină dacă s-au retras.
Efectele de orice fel trebuie să fie cât mai interactive și dinamice, sincronizarea fiind esențială în a se obține ce se dorește, punându-se foarte mult accent pe anticipare. Concret, arhitecții sloturilor folosesc principiile psihologiei comportamentale pentru a face jocul mai atrăgător și pentru a-i face pe jucători să revină la el. Ca o completare, recompensele variabile sunt unul dintre cei mai importanți factori de motivare în designul jocurilor de sloturi.
Și da, și faptul că “aproape ai pierdut” sau “aproape ai câștigat” este intenționat, fiind puncte critice în recompensare și motivare. Acestea sunt la fel, dacă nu chiar mai importante pentru tot ce înseamnă mecansim cu bonusare (ți se oferă constant diverse sisteme de bonusare, care te fac să te simți important și de care vrei să profiți, cât să nu simți că ai ratat vreo ocazie importantă, care ar fi însemnat vreo șansă suplimentară la câștig).
Concluzie
Cam câte dintre cele relatate îți erau cunoscute? Noi tindem să credem că le știai cam pe toate, doar că de majoritatea nu prea erai conștient, Sigur, nimic dintre cele relatate nu îți schimbă experiența de joc și nici nu îți va influența experiența viitoare de joc, însă este important să cunoști aceste detalii, înainte să iei orice decizii și să fii conștient de tot ce înseamnă planuri în avans.