6 profesori ai Școlii Gimnaziale ”George Coșbuc” au beneficiat de stagii de formare în străinătate, de tip curs structurat și job shadowing, iar 7 elevi de mobilități de grup, în cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus+
Anul 2 al Proiectului de acreditare în domeniul educaţiei şcolare, nr. referinţă 2022-1-RO01-KA121-SCH-000061699, din perioada 01.06.2022–31.08.2023, finanţat de Uniunea Europeană, prin programul Erasmus+ 2021-2027, cuprinde participarea la mobilități de formare în străinătate, atât a profesorilor (curs structurat şi job shadowing), cât și a elevilor. Scopul principal al proiectului este prevenirea abandonului școlar.
Primul flux de mobilitate a presupus participarea a două cadre didactice la cursul de formare The Effective Use of ICT and Creative Activities to Prevent Early School Leaving, desfăşurat în Istanbul, în perioada 22-28 ianuarie 2023. În cele şapte zile de curs, la care au participat profesori din România, Serbia şi Spania, s-au experimentat noi metode şi strategii inovative de predare-învăţare-evaluare, cu accent pe utilizarea eficientă a TIC.
Cursul a oferit profesorilor diverse aplicații, instrumente, jocuri și activități, pentru a-și prezenta lecțiile în mod eficient, atrăgând atenția elevilor lor asupra subiectului. Mai mult, cursul are ca scop motivarea elevilor de a frecventa orele, de a se implica activ în lecțiile și activitățile pe care le organizează profesorul.
În al doilea flux de mobilitate în străinătate, doi profesori din învățământul primar au participat timp de 5 zile, în perioada 13-17 februarie 2023, la activitatea de formare de tip job shadowing, desfășurată la Colegio Publico Comarcal “Mata Linares”, din municipiul San Vicente de la Barquera, regiunea Cantabria, din nordul Spaniei.
Activitatea a presupus observarea directă a lecţiilor, cu scopul de a învăţa noi metode şi strategii de predare-învăţare. Totodată, profesorii români au aflat despre sistemul de educaţie din Spania, care este foarte diferit de cel românesc, despre documentele curriculare folosite în şcoala spaniolă şi despre programul de învăţare al elevilor.
Al treilea flux de mobilitate a avut ca scop activitatea de formare de tip job shadowing, desfășurată la Şcoala Carl Humann Gymnasium din Essen, Germania, în perioada 27 februarie–3 martie 2023, la care au participat doi profesori din învățământul gimnazial de la Școala Gimnazială ”George Coșbuc” din Iași. Cei doi profesori au asistat la şcoala din Germania, la ore pe diferite discipline: matematică, fizică, STEM, arte plastice, germană – la o clasă formată din elevi internaționali, la germană avansați. De asemenea, au avut întâlniri cu conducerea școlii – director, director adjunct, dar și cu cadre didactice sau cu personal auxiliar. Au aflat că fiecare cadru didactic de la Carl Humann Gymnasium predă cel puțin două discipline, exemplu: matematică – desen, informatică – istorie – politică, norma de predare fiind de 25 de ore pe săptămână, ora de curs având 90 de minute.
Profesorii au apreciat prietenia cu care au fost primiți de cele două şcoli gazdă, din Spania şi Germania, de disponibilitatea colegilor profesori de a oferi informații și onestitatea cu care au răspuns întrebărilor.
Al patrulea flux a fost destinat mobilităţii de grup a elevilor. Activitatea s-a desfăşurat în perioada 13-17 martie 2023, iar şcoala gazdă a fost Colegiul Diderot din oraşul Langres, Franţa. La mobilitate au participat 7 elevi ai Şcolii Gimnaziale ”George Coşbuc”, însoţiţi de 3 profesori.
Activitatea a debutat cu jocuri de intercunoaştere. Astfel, elevii români au făcut cunoştinţă cu elevii francezi, fiind ghidaţi de un profesor al şcolii gazdă. După masa de prânz, servită la cantina şcolii, copiii din România au participat la ore, alături de copiii francezi.
În cadrul vizitelor culturale, atât în oraşul gazdă Langres, cât şi în oraşele Besançon şi Dijon, elevii, în echipă internaţională, au descoperit puncte de interes turistic, utilizând diferite hărţi şi descrierea obiectivelor prin indicii precise.
Tot în cadrul acestei mobilităţi, elevii au vizitat Muzeul Denis Diderot, figură complexă a iluminismului francez, autorul primei Enciclopedii. Tot acolo, au participat şi la un workshop de gravură, organizat în cadrul muzeului.
La finalul perioadei de mobilitate, s-au evaluat activităţile realizate pe parcursul săptămânii. Elevii au lucrat pe aplicația Padlet, unde au oferit feedback acestei experiențe memorabile în Langres.
Întâlnirea s-a încheiat cu un snack de rămas bun. Elevii și-au propus să păstreze legătura unii cu alții pe rețelele de socializare, până la vizita lor în România.
Toate aceste experienţe Erasmus+, finanţate de Uniunea Europeană, constituie exemple demne de repetat, ȋn urma cărora se descoperă lucruri şi locuri noi, se relaţionează cu oameni experimentaţi şi valoroşi, cu scopul dezvoltării atȃt pe plan personal, cât şi profesional.