95 de persoane arestate, printre care și români, în Operațiunea E-Commerce, una dintre cele mai ample anchete polițienești coordonate de Europol

0
166

95 de persoane specializate în comiterea de fraude online au fost arestate în timpul Operațiunii E-Commerce 2018. În perioada 4-15 iunie a.c., Poliția Română, alături de alte 27 de state europene, a participat la aceste activități, sub coordonarea Europol.

 

Operațiunea E-Commerce, coordonată de Europol, combate fraudele pe internet, produse în absența fizică a cardurilor, urmărind să asigure un mediu online mai sigur prin intermediul schimbului de informații și dezvoltării de bune practici între organismele de aplicare a legii și mediul privat.

Operațiunea a vizat combaterea fraudelor comise în mediul online, printr-o acțiune coordonată a organismelor de aplicare a legii din Uniunea Europeană și din afara acesteia. Aceasta va fi urmată de o campanie de conștientizare a populației asupra acestei problematici. Totodată, această acțiune marchează începutul unei serii de investigații operative, care vor continua și în următoarele luni.

Acțiunea a fost coordonată de către Centrul European de Criminalitate Informatică din cadrul Europol, cu sediul la Haga.

Centrul a primit sprijin direct de la comercianți, companii de logistică, bănci și companii emițătoare de carduri. Europol a oferit, de asemenea, suport analitic în investigațiile desfășurate de autoritățile naționale.

De asemenea, în acest an, în cadrul acestei operațiuni, aproape 200 de parteneri din mediul privat s-au alăturat organismelor de aplicare a legii.

Polițiștii din fiecare stat au format echipe de supraveghere și investigații, care au beneficiat de sprijinul mai multor comercianți, firme de logistică, instituții financiare și companii de analiză, pentru a aduna probe împotriva persoanelor specializate în comiterea de fraude.

Totodată, companiile internaționale emițătoare de carduri au sprijinit investigațiile în situațiile în care cardul a fost emis de o bancă cu sediul în afara U.E.

Adesea, atunci când o achiziție frauduloasă este efectuată în Uniunea Europeană, datele aparțin unui card emis de către o instituție aflată pe alt continent.

După câteva luni de pregătire, în decursul a 11 zile, polițiștii au efectuat peste 200 de percheziții domiciliare, audieri și rețineri. De asemenea, au fost ridicate în vederea confiscării mai multe bunuri, precum bani, droguri, carduri și dispozitive electronice.

Tot în urma investigațiilor, polițiștii au descoperit aproximativ 20.000 de tranzacții frauduloase cu carduri de credit compromise, a căror pagubă estimată depășește 8 milioane de euro.

Din cadrul Poliției Române, au participat 12 polițiști specializați în combaterea criminalității informatice, care au efectuat 3 percheziții ce au vizat 4 persoane bănuite de săvârșirea de fraude informatice.

Reguli de siguranță care pot fi adoptate pentru a evita fraudele online:

– verificați dacă dispozitivul pe care îl folosiți pentru a efectua achiziții online este configurat în mod corespunzător și conexiunea de internet este sigură;

– există anumite indicii care vă ajută să identificați o fraudă. Dacă sunteți victima unei fraude online, sesizați poliția! Dacă ați cumpărat produsul prin intermediul unui card de credit sau debit, sesizați de asemenea banca emitentă;

– verificați-vă serviciul de internet banking în mod constant. Anunțați imediat banca emitentă dacă observați plăți sau retrageri pe care nu le-ați efectuat dumneavoastră.

Cum acționau infractorii

Din cauza dimensiunii internaționale și virtuale a acestei infracțiuni, măsurile investigative sunt foarte complexe. În comiterea acestui gen de infracțiuni sunt implicați nu doar infractori individuali, ci și grupări de crimă organizată.

De asemenea, există indicii cu privire la specializarea infractorilor și a conexiunii cu alte infracțiuni, precum phishing, atacuri informatice, crearea și utilizarea unor site-uri web și  conturi pe rețele de socializare în scopul săvârșirii de infracțiuni.

În prezent, aproximativ 80% din fraudele cu carduri sunt comise online.

Rețelele de socializare sunt folosite pentru a crea magazine online care vând orice produs la jumătate de preț. Spre exemplu, când un cumpărător comandă un produs prin intermediul acestora, infractorii efectuează achiziția – adesea foarte scumpă – prin intermediul unor carduri ale căror date sunt furate sau contrafăcute (compromise).

Când realizează achizițiile online, victimele pot să nu conștientizeze că datele cardurilor lor sunt de asemenea furate, pentru ca apoi să fie revândute pe alte forumuri.

Așa-numiții vânzători au, de multe ori, zeci de mii de cumpărători mulțumiți și primesc recenzii excelente. În final, băncile și comercianții sunt cei care suferă pierderile acestei activități frauduloase, ce se ridică la nivel global la miliarde de euro în fiecare an.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.