Piața livrărilor la domiciliu din Iași s-a dezvoltat de la debutul pandemiei de COVID-19 până în prezent. Potrivit reprezentanților restaurantelor și firmelor de catering, creșterea numărului de comenzi din partea clienților care solicită livrarea produselor în fața ușii a crescut cu până la 50 la sută.
Reprezentanții restaurantelor din Iași susțin că cele mai multe cereri vin din partea clienților seara, după ora 21:00, când clienții comandă pe diverse aplicații precum foodpanda sau takeaway. Domeniul HoReCa este printre primele afectate de pandemia de COVID-19.
Astfel, dacă în timpul zilei comenzile vin de la mici firme unde angajații solicită livrarea prânzului, seara comandă în special studenții străini sau persoanele care lucrează de acasă.
Atât restaurantele cu program non-stop, cât și cele care și-au modificat programul, preluând comenzi de la ora 12 până la ora 3 noaptea, au un flux continuu de comenzi zilnic. Astfel, în medie, un restaurant primește 40-50 de comenzi într-o zi, însă sunt situații când numărul livrărilor la domiciliu făcute zilnic depășește 100 de comenzi. Astfel, numărul comenzilor a crescut chiar și cu 50 la sută.
Adriana Amariței mai spune că cererea va crește în continuare întrucât firmele care fac livrări la domiciliu fac angajări pentru a fi pregătite pentru o perioadă aglomerată.
Potrivit lui Costel Grojdea, inspector-șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), firmele care fac livrări la domiciliu au angajat sute de persoane și recrutează în continuare personal.
Domeniul HoReCa a fost printre primele afectate de pandemia de COVID-19, patronii de restaurante fiind nevoiți să se orienteze spre livrările la domiciliu pentru a rezista pe piață, potrivit bzi.ro. Mare parte dintre administratorii restaurantelor au trimis angajații în șomaj tehnic pentru o perioadă de câteva săptămâni sau luni. În perioada aprilie-septembrie 2020, AJOFM Iași a plătit șomaj tehnic în valoare de 125 de milioane de lei pentru angajații din domeniul HoReCa, comerț, industrie sau transporturi.