Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi (UMF) a schimbat radical felul în care studenţii vor da examenele începând cu sesiunea din ianuarie 2023. Noua metodă nu a mai fost testată până acum în nicio instituţie de învăţământ superior din România.
Examenele teoretice de la fiecare disciplină de anul acesta se desfăşoară sub forma unor teste grilă, date pe tablete, dintr-un set de întrebări la care fiecare student are acces.
Cadrele didactice realizează pentru fiecare disciplină sute de întrebări şi 10 răspunsuri, fără a preciza care sunt cele corecte şi care sunt cele greşite.
Studentul are posibilitatea de a-şi programa examenul când doreşte, în intervalul convenit, şi i se generează un număr de întrebări aleatoriu, o parte cu răspunsul simplu, o parte cu răspuns multiplu, pentru care are un timp fix să le rezolve.
Universitatea spune că evaluarea digitală poate fi făcută în urma unei investiții de aproape 800.000 de euro în achiziția de tablete, programe, infrastructură hardware și software, rețea.
Primul examen teoretic desfășurat în acest format s-a desfășurat sâmbătă, 21 ianuarie.
Modalitatea de desfășurare a testului grilă, potrivit prezentării UMF Iași
“Fiecare student are o grilă de tip MCQ individualizată, care este selecționată de programul informatic din baza de întrebări pe care fiecare disciplină are obligația de a o trimite la Centrul de comunicații cel mai târziu cu o săptămână înaintea debutului sesiunii ordinare.
Fiecare grilă MCQ conține un număr egal de întrebări de tip complement simplu și complement multiplu. Grila MCQ conține un număr diferite de întrebări, dependent de numărul de ore de curs/semestru aferent disciplinei la care se desfășoară examenul. Astfel numărul de întrebări din grilă va fi:
• 20 de întrebări (10 complement simplu și 10 complement multiplu) la discipline cu 7 ore de curs;
• 30 de întrebări (15 complement simplu și 15 complement multiplu) la discipline cu 14 ore de curs;
• 48 de întrebări (24 complement simplu și 24 complement multiplu) la discipline cu 21 ore de curs;
• 60 de întrebări (30 complement simplu și 30 complement multiplu) la discipline cu 28 ore de curs;
• 70 de întrebări (35 complement simplu și 35 complement multiplu) la discipline cu 35 – 42 ore de curs;
• 80 de întrebări (40 complement simplu și 40 complement multiplu) la discipline de an cu mai mult de 42 ore de curs;
Fiecare student care participă la un examen va avea acces la postul de examinare – arondat aleatoriu de sistemul informatic – pe baza credențialelor din sistemul eLearning. După autentificare, la debutul perioadei de examinare, interfața tabletei va deveni activă și va permite deschiderea unei ferestre ce va conține grila cu întrebările aferente disciplinei examinate.
Durata examenului este dependentă de numărul de întrebări din grila de examinare:
• 30 minute pentru un examen cu 20 de întrebări
• 45 minute pentru un examen cu 30 de întrebări
• 60 minute pentru un examen cu 48 de întrebări
• 75 minute pentru un examen cu 60 de întrebări
• 90 minute pentru un examen cu 70 de întrebări
• 105 minute pentru un examen cu 80 de întrebări
Studentul va completa răspunsul/răspunsurile aferente fiecărei întrebări din grilă, iar la sfârșitul perioadei de examinare va salva răspunsurile. Forma finală salvată va fi evaluată informatic la sfârșitul perioadei de examinare și va fi generată nota corespunzătoare examenului grilă. La sfârșitul timpului alocat examinării, interfața tabletei va deveni inactivă, fiind astfel imposibilă completarea cu alte răspunsuri.”